NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2012
Skrivet av: Niklas Kant skrivet 2011-09-17, 18:32
Hej Ulf!
 
Visst står det att drängen är i Uppland men jag drar slutsatsen att han är hos sin husbonde, eftersom Hans skriver ett brev till sin bror Lars. Dock är jag lite slarvig i den slutsatsen. Det här en slutsats där jag också väger in två tidigare inlägg i tråden. GMR Livregementet till häst för Majorens kompani där Hans Kant är kvartermästare, 1712 har han fått permission nedresa till Östergötland, 1716 anges han vara född i Östergötland. Det sista lär dock vara en sanning med modifikation, han bör vara uppväxt i Östergötland men född i Västervik. Tjust hd 1734 där löjtnanten Hans Kant nämns som bror till Anna Kant. I Lewenhaupts Karl XIIs officerare finns bara en Hans Kant:
 
Kant, Hans, ryttare vid Livreg. till häst 1709; korporal därst. 1710 1/1; kvarterm. därst. 1711 11/9; kvarterm. vid Livskv. 1716 16/12; löjtn. vid Svenska adelsfanan 1718 29/5; avsked 1719 30/9; levde 1745. - G. 1722 14/11 i Euraåminne m. Helena Ahnström, dotter av kaptenen Magnus A. och Maria Murman..
 
Att målet tas upp i Söderköpings rådhusrätt beror säkerligen på att Lisken Benjaminsdotter är boende i Söderköping. Själva incitenten bör ha skett när Hans har hälsat på sin bror Lars som bor i Närby i Drothem socken och är faktor i Söderköping under den här perioden.
 
Tack för rättelsen om Kiel! Jag tänkte helt fel där.
 
Har du forskat i några arkiv i Kiel? Jag är nyfiken på det själv men har inte kommit så långt.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2011-09-17 18:56)