NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2012
Skrivet av: Karin Uhrvik skrivet 2011-09-17, 13:49
Hej!
 
I Bokbindareämbetet i Stockholm finns bland annat en In- och utskrivningsbok som börjar 1708. Jag  kontrollerade för många år sedan de första åren i volymen (B591:30). De uppgifter man får är mästarens namn, lärpojkarnas namn, datum för inskrivning och utskrivning samt hur lång lärotiden ska vara. Ibland står också var pojken är född eller andra uppgifter t. ex. om han avlider under lärotiden, men det är inte många uppgifter som ges.  
 
Volymen Bördsbrev och andra attester hade signum B591:35. Jag vet inte hur långt fram i tiden det finns bevarade bördsbrev, eftersom jag bara kontrollerade uppländska lärpojkar till och med 1710. Där brukar finnas vilken rådhusrätt/häradsrätt som upprättat bördsbrevet, lärpojkens namn, föräldrarnas namn och hemvist m.m.
 
Sedan finns också protokoll för de sammankomster som ämbetet har haft och kanske också annat arkivmaterial t.ex. räkenskaper.
 
Många av lärpojkarna/gesällerna ägnade sig sedan åt annnan verksamhet, bara en mindre del blev mästare i det hantverk som de lärt.