NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2012
Skrivet av: Karin Uhrvik skrivet 2011-09-16, 23:20
Hej!
 
När gesällen ska bli mästare, så kan det stå att han har vandrat inom och utom landet. Han måste ha varit gesäll ett antal år, innan han kan få göra sitt mästarstycke och bli antagen som mästare hos i det här fallet bokbindarämbetet. Under sin vandring tog några vägen via Köpenhamn och andra reste direkt från t. ex. Stockholm till Riga, Danzig eller någon annan stad, för att fortsätta ner genom Europa. Andra kanske höll sig inom Sverige. Jag ser ingen speciell koppling till Danmark.
 
För en del år sedan tittade jag i registret till Bogbinderlaugets Gesellenbuch (Nr 9 1681-1852) i Köpenhamns stadsarkiv. Tyvärr inte så sent som 1729. Troligtvis står det inte mer i gesällboken än i Danmarks bogbinder gennem 400 aar, men man får se hans inskrivning och det kan ju vara intressant, eftersom det är möjligt att han skriver in sig själv. Jag tittade som sagt bara i registret.
 
Hans är inte i lära (lärpojke) i Köpenhamn, utan han är utbildad någon annanstans och som gesäll vidareutbildar han sig under sin gesällvandring genom att arbeta hos flera olika mästare troligtvis både i Sverige och utomlands. Det är möjligt att Hans är utbildad i Stockholm. Arkivet för Bokbindarämbetet i Stockholm finns bevarat vid handskriftsavdelningen på Kungliga biblioteket i Stockholm. Där finns bl. a. protokoll, in- och utskrivningsböcker för lärpojkar samt bördsbrev och andra attester. Dessa handlingar var inte filmade/skannade när jag kontrollerade perioden fram till 1710/1715? för många år sedan.
 
Det är möjligt att det är vanligt att man som gesäll arbetar en tid i Danmark. Det är också så att gesäller från t.ex. Tyskland kommer till Stockholm på sin vandring. Detta gäller inte bara blivande bokbindare utan också om man är gesäll i andra hantverk. Det är alltså mängder med unga män på resande fot i Europa under skråväsendets tid. När jag tittade i registret för Bogbinderlaugets Gesellenbuch, så fanns ett flertal svenska gesäller där. De anges vara födda i t. ex. Stockholm, Göteborg, Kalmar, Lidköping, Norrköping och Uppsala. De sägs nu ha kommit från t.ex. Hamburg, L?beck, Riga och Greifswald.  
 
Som gesäll stannar man oftast bara en kort tid, innan man reser vidare till nästa mästare, men en del svenska gesäller bosätter sig utomlands och blir mästare där.