NULL Skriv ut sidan - Jernstedt

Anbytarforum

Titel: Jernstedt
Skrivet av: Stellan Larsson skrivet 2010-12-02, 21:44
Hej Steve,
 
Ursäkta mitt mycket sena svar.  
Det var ett skomakeri som låg hemma på gården. När jag var liten var adressen Saltsjönäsvägen, idag Norra Saltsjönäsvägen. Huset låg/ligger bredvid parkeringen till nuvarande Näsetbadet. På 60-talet hette badet Saltsjönäs men min far och de övriga som var födda där ute kallade det för Knarrvik som var den gamla benämningen.  
Vet inte om man kan säga att det var en fortsättning på Jernstedts verksamhet. Den siste skomakaren var min farmors farfar -Pål/Paul Niklasson- vars farmor hette Petronella Carlsdotter. Hon använde till skillnad mot sina syskon inte namnet Jernstedt. Hennnes fader var som jag tidigare nämnt i ett inlägg Carl Andersson Jernstedt och han var benämnd sockenskomakare.  
Jag kommer även ihåg att under den första hälften av 60-talet hos Skepparns hade de en skomakare. Namnet tror jag var Einar.
Någon gång kommer jag säkert att ge mig på och summera hur mångs skomakare som finns inom ramen för släkten Jernstedt.
Kanske kan jag då också hjälpa dig med lotssläkten Berg(h)/Palmqvists förgreningar.
 
Med vänlig hälsning
Stellan
 
(Meddelandet ändrat av stellan 2010-12-02 21:47)