NULL Skriv ut sidan - Jernstedt

Anbytarforum

Titel: Jernstedt
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-06-27, 11:24
Eftersom jag tidigare frågat och fått rett ut Jernstedt linjen tillbaka i relation till min släkt Berg (från Käringbergetsby) så vill jag bara tillfoga detta efter att ha träffat en av de sista släktingarna till mig som mött några av ovan nämnda Potentia Jernstedts barn:
 
Ovan nämnde Artur Emanuel Eliasson född 1888 son till Potentia Elisabeth Jernstedt och hennes andre make (efter Gustaf Jernstedt´s död) Anders Edward Eliasson, ska också ha varit skomakare i Hagen/Tranered trakten, hans hustru hette Berta (enligt denna min fars kusin).  
 
Jag undrar om Stellan eller någon annan vet om detta skomakeri, så att säga, var en fortsättning på någon av skomakarna Jernstedts verksamhet(er)? och kanske om någon vet exakt var detta skomakeri låg (kanske var det hemma i deras hem?).  
 
Men eftersom jag själv som barn upplevde (se mitt tidigare inlägg ovan) skomakeriet i Tranered (långa vita huset bakom spårvagns hållplatsen)så undrar jag om det kan ha varit detta och eventuellt om skomakaren där var son eller sonson/dotterson till Arthur Emanuel Eliasson och därmed ättling till Potentia Elisabeth Jernsted (född Petersson Berg från Kullens lotshemman i Käringbergets by).  
 
Det är ju intressant om det skulle finnas en kontinuitet i yrkesutövningen i området, liksom det var med t.ex. lotssläkterna.
 
Jag är medveten om att det kan röra sig om nu levande personer, om så kontakta mig gärna på priva mitt e-mail.
 
Mvh Steve