NULL Skriv ut sidan - Jernstedt

Anbytarforum

Titel: Jernstedt
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-04-12, 11:18
Hej Stellan:
 
Tack för att Du delar med dig så frikostigt av din forskning, det är jag mycket glad och tacksam för. Som sagt håller jag på med ett stort geni släktträd och en viktig del av detta är lotssläkten Berg från Käringberget, Kullens lotshemman (låg i nuvarande KA 4 eller vad det nu kallas, dvs Göteborgs garnison) marken köptes upp av Kronan i slutet av 1800-talet men min farfar Charles Palmqvist är född (1877) och uppvuxen där med sina syskon. Potentia Elisabeth Jernstedt (Petersson Berg) var hans faster.  
Lotsarna skulle som stas anställda ha fast släktnamn och farfars far och mor valde Palmqvist! Möjligen för att det hade anor långt tillbaka i tiden gemensamt med adliga ätten palmqvist också ursprungligen kallad Berg(h) det forskar jag också i för att antingen avfärda eller bekräfta...
 
Jag har som ambition att få med alla grenar från urfadern lotsen Anders Berg som levde i alla fall på 1670 & 80 talen. de var lotsar från far till son ända till min far Harald Palmqvis, och desssutom många av sidolinjerna var också gamla lotssläktert.
 
Nåväl, här kommer också Jernstedts in och ju fler jag kan samla av relaterade familjer (inte minst i området Älfsborg/Frölunda) ju roligare är det ju...
 
Skomakarns Signe slår an en ton dvs minne att jag hört de äldre tala om. Var låg deras skomakeri? Själv minns jag bara skomakaren i Tranered där jag skulle hämta och lämna skor i ett...(tyckte jag!) Det var det vita långa huset bakom hållplatsen, men det var väl inte det skomakeriet (det måste ju ha funnits fler tidigare, så många affärer, bagerier, kortvaruaffärer, kiosker etc. som fanns fortfarande när jag växte upp på 60-talet?
 
Jag jag ska inte bli mer långrandig än jag är i förväg...men Du får gärna dela med dig mer när Du samlat uppgifter om Du vill och om jag kan, gör jag också gärna det samma (det finns en Palmqvist family tree på www.geni.com men det innehåller naturligtvis alla mina anor så det kan var besvärligt att finna utan guidning)
 
Bästa hälsningar från Steve