NULL Skriv ut sidan - Jerman / German

Anbytarforum

Titel: Jerman / German
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2012-01-03, 12:14
Min mfmfmmfmm hette:  
Katarina/Chatarina/Karin/Charin Svensdotter(?) Järman/Jerman  
F. ca.1685, vet ej var
D.1744,Örebro Nikolai(T).
(Bouppteckningsregistret 1744-05-23 Katarina Jerman uppges ha varit gift med rustmästaren Johan Hammarström på Södra Smedjebacken i Örebro. Katarina var gift förut, det anges att i hennes första gifte hade hon dottern Katarina Pihlström g.m. Jonas Dahlqvist. I nya giftet dessutom barnen sn: Peter Hammarström d: Maria Hammarström g.m. Lars Wall d: Annika Hammarström d: Magdalena Hammarström g.m. Lars Bergman sn: Johan Hammarström sn: Erik Hammarström.)
 
Bland dopvittnen vid Katarina Järmans och Johan/Jean Hammarströms son Pärs födelse/dop 21 Sep 1709 i Örebro Nikolai(T)finns bla. Mäster Erich Järman och pigan Helena Svensdotter Järman.
Källa:Örebro Nikolai C:2 (1693-1741) Bild 102 / sid 143 (AID: v52795.b102.s143, NAD: SE/ULA/11800)
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/345044.jpg)
(Jag tycker själv att efternamnet på min Katarina och på pigan Helena ser ut som Pärsdotter och inte Svensdotter men andra släktforskare har tytt det till Svensdotter. Barnet döps ju också till PÄR vilken får mig att ännu mer tro att de hette Pärsdotter och inte Svensdotter i efternamn).
 
Kan kanske den Erich Jerman som dog i Stockholm 1755 (se Stefan Simanders post)vara samma som dopvittnet jag skriver om?
När det står Mäster vad för mästare var man då?
Var kanske Helena en syster till min Katarina?
Var Erich kanske en bror eller farbror till Katarina?
Hoppas på att någon kanske vet mera om mina Järman.
All info om personer med efternamnet Järman/Jerman/German (och andra stavningar)är av intresse!
 
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson
 
(Meddelandet ändrat av annelee 2012-01-03 12:16)