NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 december, 2011
Skrivet av: Anita Hjorth skrivet 2004-06-20, 18:14
Namnen Jerling och Tysk finns tillsammans med Vinbo och Kopp i Gärdhem och angränsande socknar. Eftersom jag haft vissa bekymmer med min förfader Tomas Olofsson Gerling har jag samlat på de Gerling jag sett.  
 
+ Västgöta reg:s generalmönsterrulla 1717, Barne kompani nr 31 Jacob Järling för bl a Bengt Järling i Humlekärr (i Fors socken)
 
+ G. Lundén: Tunhems Gäll sid 208: Gullered (i Väne Åsaka socken) En part av Gullered brukades omkring 1680 av kronans befallningsman, och 1692 sålde Elin Olofsdotter halva Gullered till sin svåger, ryttaren Bengt Jerling.  
 
+ Bo Johnson Theutenberg har skrivit ett par häften om släkter härifrån och deras samband med olika adelssläkter. En del av hans teorier ifrågasätts av andra som arbetar med dessa släkter. Men följande är väl odiskutabelt. Hans källor är Väne härads domböcker och Nils Belfrage, Kungl. Västgöta Regemente 1. Biografiska uppgifter om officerare och likställda vid Västgöta ryttare och Västgöta kavalleriregemente 1540-1723.
Jacob Jacobsson Tysk, fullmakt kaptenlöjt 12 mars 1660, ryttmäst. 5 jan 1675, stupad 4 dec 1676 i slaget vid Lund. Innehade bl.a. Artorp och Skattegården i Gärdhem, den förre tills. m. sin svåger Anders Copp. Var trol. broder till Christiern Tysk i Börsled och Åsaka samt gift med Anna Olofsdotter. Hade barnen
*Olof (löjtnant, Belfrage nr 348)
*Jacob d.y. (kornett, Belfrage nr 299)
*Christiern (löjtnant Västg.-Dal reg. stupad 15 juli 1705 vid Retusaari, se Lewenhaupt Carl XII:s officerare s 716)
*Jöran (korpral)
*Jonas (korpral)
*Brita ( g.m. rytt Bengt Jerrling)
*Catharina (g.m. Olof Andersson Winbo på Knutsbohl och Skattegården) samt
*Elisabeth.