NULL Skriv ut sidan - Jabylonsky / Jabelonsky / Jablonski / Jablonschi

Anbytarforum

Titel: Jabylonsky / Jabelonsky / Jablonski / Jablonschi
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-05-15, 13:02
Hej Paul!
 
Jag tror att jag kanske har gjort ett genombrott nu (dock ingen ny forskning, utan jag bläddrade bland mina gamla anteckningar om släkten Jablonsky, som ligger i en enda röra på datorn). Jo, som du säger fick ju mycket riktigt jägaren Carl Gustaf Jablonsky en dotter Ingri Margareta i Bjäresjö 1750 4/3. Hon måste dock ha dött tidigt, för i Österslövs husförhörslängd 1753 är hon inte upptagen tillsammans med föräldrarna och syskonen (Österslöv AI:3, s. 52):
Kälkestad Nr 8.
ibd Jägaren Jablonski Betiänt, 39.
h. Stina Lindqvist, 39
doter. Anna Magdalena, 7½
son Johan Joseph, 1 3/4.
flick: Boel, 13.
Frågan är bara i vilken församling hon dog. Jag har inte lyckats få fram i vilken församling sonen Johan Joseph föddes, så kanske Ingri Margareta dog i denna hittills okända församling? I vilket fall som helst var hon (som synes) död före 1753, men nu kommer den intressanta biten när det gäller Ingri Jablonsky i Hammenhög. Familjen Jablonsky hinner få ett barn innan de lämnar Österslövs socken (de är inte upptagna i husförhörslängden 1754, som väl har upprättats på hösten samma år, ej heller från 1755 och framåt), för i Österslövs kyrkobok 1754 kan man läsa att d 24 febr: D:ca quinquages. döptes Jägarens Carl Gustav Jablonsk[...] och h. Stina Lindqvists doter af No 8 Kiällkestad kallad Ingrid Dorothea, som föddes d 14 hujus (!).
 
Åldern stämmer ju inte helt perfekt in på Ingri Jablonsky i Hammenhög, men å andra sidan kan det ju skilja några år, och faktum är att Johanna Brock, gift Karslack, ju döper sin äldsta dotter till just Ingrid Dorothea. Man får väl säga att dopnotisen i Österslöv skulle kunna binda samman Carl Gustaf Jablonskys dotter Ingri Dorothea, Ingri Jablonsky i Hammenhög och Johanna Brock-Karslack på ett ganska snyggt sätt? Familjen Karslack efterlyste jag förresten under Släktnamn » Övriga släkter - K (se även C) » Karslack / Kastlack / Kasselack / Kasselach (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/385639.html?1368564591 target=_top), men det är kanske litet hopp om att någon känner till dem.
 
Mvh, Markus