NULL Skriv ut sidan - Jabylonsky / Jabelonsky / Jablonski / Jablonschi

Anbytarforum

Titel: Jabylonsky / Jabelonsky / Jablonski / Jablonschi
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-05-12, 13:36
Hej Paul!
 
Denna mystiska Ingri Jabelonsky är ett stort frågetecken i min forskning släkten Jablonsky, men jag tror att jag har lyckats hitta dottern. Enligt Arkiv Digitals vigselregister gifte sig en enda Johanna Brock under åren 1807-15 i Skåne (åtminstone i de församlingar som finns registrerade), hon är då jungfru på Kadesjö i Katslösa socken och gifter sig där 1813 26/9 med hovlakejen Carl Peter Karslack på Marsvinsholm. Detta gods har hängt samman med flera generationer Jablonsky, och när man letar upp Marsvinsholm i Balkåkra hittar man mycket riktigt först lakejen Carl Cock (gift med Christina Jablonsky) med familj, därefter kommer trädgårdsmästaren Carl Nyman (född 1760 10/8) och hans hustru Brita A. Orrberg (född 1748 3/7 i Hällestad - antagligen brorsdotter till Annika Orrberg, gift med Frans Jablonsky), och slutligen familjen Karslack.  
 
Enligt samma husförhörslängd ska Johanna Brock vara född 1783 i Ystad, vilket ju passar in ganska perfekt med Ingri Jablonskys dotters födelseår. Denna angivelse stämmer dock ej, ingen utomäktenskaplig Johanna föds i de båda Ystad-församlingarna 1783-85, så jag lyckas inte bekräfta att det verkligen är rätt Johanna. Lakejen Karslack och Johanna Brock får en son på Marsvinsholm, Christian Wilhelm (född 1814 26/5) och de bor i huset Hesslebrötsledet under Marsvinsholm men verkar lämna säteriet redan 1815. När deras son döps 1814 är lakejen Carl Cocks hustru Christina Jablonski ett av dopvittnena, men frågan är om detta beror på släktskap eller bara för att de båda familjerna arbetade vid Marsvinsholm.
 
Familjen Karslack inflyttar i september 1816 till Klara församling i Stockholm (Klara BI:1, s. 49), och i denna församling föds ytterligare fyra barn, Ingrid Dorothea (född 1816 9/7), Carl Johan (född 1817 6/10), Frans Teodor (född 1819 7/3) och Joseph (född 1821 19/3). Vid de fyra födslarna bor familjen i tur och ordning på kv. Riddaren N:o 2, kv. Bryggaren N:o 2, kv. Lagerbärsträdet N:o 5 och kv. Svan N:o 3, och fadern kallas i samma ordning betjänt, hovlakej, samt vid de två sista födslarna kunglig hovlakej. Därefter verkar familjen försvinna från Stockholm. Under åren 1830-34 hittar man dock (hov-)kökslärlingen Ch. W. Karslack (Kastlack) som boende i roten Staden inre i Stockholm. Därefter försvinner även han, men i en notis i Post- och inrikes tidningar 1836 7/12 meddelar hovet att  
Som Lärlingen vid Hans Kongl. Höghet Kronprinsens Kök, Christian Wilhelm Karslack, hvilken skall varit född i Balkåkra Socken i Skåne, aflidit, och dess Slägtingar äro okända, så anmodas dessa, om sådana finnas, ofördröjligen anmäla sig hos undertecknad, hvars adress är Stockholm.  
Notisen upprepades i ungefär samma form i samma tidning 1836 7/12, 19/12 samt 1837 2/1, 7/4, 8/4 och 10/4, så antagligen hittade man aldrig hans släktingar. Jag hittar inte heller namnet Karslack / Kastlack i senare källor eller register, varken i Sverige eller Finland, så frågan är vart familjen tar vägen?
 
Mvh, Markus