NULL Skriv ut sidan - Ignell / Ingnell

Anbytarforum

Titel: Ignell / Ingnell
Skrivet av: Göran Ignell skrivet 2014-04-27, 13:52
Hej!
Jag har sedan snart 20 år sedan försökt kartlägga släkten Ignell (ibland stavat Ingnell), även rötterna i Lerbäck (T) innan man tog sig namnet Ignell efter byn Ingelsby i Lerbäcks socken vid sekelskiftet 1700/1800.
 
Under åren har jag hittat ytterligare ett fåtal Ignell-släkter bl.a. i Västergötland och på Öland utan kopplingar till min släkt.
Dessutom har jag hittat ett flertal personer med namnet Ignell i olika delar av Sverige, som jag inte lyckats knyta till min Ignell-släkt. Flera är ganska tidiga. Några orter där outredda Ignellare förekommer i äldre tider är Stockholm, Askersund (1700-tal), Sigtuna, Åland (C), Lillkyrka (C), Ed (S), Karlstad (S).  
Vidare har jag sprungit på namnet Ignell utomlands och också i äldre tider bl.a. i Finland (Åland och Pukkila), Norge, Tyskland, Frankrike, England (stort antal, bl.a. 1600-tal), Irland och USA (inte alla är utvandrade släktingar). Dessa förbryllar och skapar förstås nyfikenhet.
 
Hör gärna av dig om du vill ta del av min Ignell-forskning, tillhör min släkt eller har information om Ignell-personer, som du stött på i din egen forskning eller .
 
Hälsningar
Göran Ignell