NULL Skriv ut sidan - Wallström Lars (kronolänsman) och Margaretha Torpengren i Årbol

Anbytarforum

Titel: Wallström Lars (kronolänsman) och Margaretha Torpengren i Årbol
Skrivet av: Katarina Strid skrivet 2000-04-20, 19:14
Hej Elisabeth,
Även jag har Lars Wallström och Margareta Olofsdotter Torpengren bland mina förfäder. De bodde mycket riktigt i Årbol i Ärtemarks socken, det finns lite att läsa om dem i Ivan Löfgrens bok Ärtemark-en Dalslandssocken.  
Lars var kronolänsman åren 1701-1742, och dog omkr 1753-1756. De gifte sig 9/9-1701. Jag har tyvärr inga födelsedata.
 
Margaretas föräldrar var Olof Bryngelsson Torpengren (d. ca 1704, förste länsman Vedbo härad östra 1681-1701) och Karin Andersdotter (hennes första gifte, omgift med gästgivaren Anders Månsson Wall, Lunden, Ånimskog).  
 
Olof Bryngelsson Torpengrens föräldrar: Bryngel Olsson i Torpane, Gestad och hans hustru Brita Persdotter.  
 
Karin Andersdotters far hette Anders Andersson (d. 1675, ihjälskjuten), från Bergslätt i Ed, bodde senare i Årbol. Kronolänsman Vedbo härad 1663-1675.
Karins mor var Kerstin Håkansdotter Tydell (gifta omkr 1670, hennes 2a gifte av 3).  
 
Kerstin Håkansdotters föräldrar: Håkan Svenonis, kaplan i Edsleskog, ägare i Tydje stom; samt Botilda Eriksdotter.  
 
Håkan Svenonis far: Eric Birgeri, som 1585 genom ett städjebrev från Johan III erhöll Tydje stom.
 
Håkan Svenonis far: Birgerus Ericii, kyrkoherde i Tösse-Tydje.  
 
Det här var kortfattat vad jag vet, men Bengt kanske har mer uppgifter!
Min knytning till Wallström o Torpengren går via dottern Sidonia och hennes son Lars Segolsson.
 
Hälsningar Katarina