NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008
Skrivet av: Kai Överby skrivet 2008-09-28, 18:28
Hej!Skulle behöva lite hjälp med en släkting. Min fråga är intressant för mig eftersom min gammelmormors far själv blev intervjuad av Värmlands folkblad tidigt under 60-talet, om sitt hårda liv. Hans far hette Henrik Henriksson och var född 1842 i Östra Mulltjärn, Östmark. Han avled 1933 i Millmark.  
Hans far igen hette också Henrik Henriksson och han var född 1824 i Östra Mulltjärn, Östmark. Han flyttar till Jämtland och lever enligt mina källor år 1900. Hans far igen ska också ha hetat Henrik Henriksson. Här börjar mina problem.  
 
Min gammelmormors far hette Jon Henriksson och var född 1874 i Gransjön, Östmark. Han avled 1962 i Tallberg, Östmark. Jon Henriksson berättade till Värmlands folkblad i början på 60-talet om sin farfarsfar som hette Ärå och kom från Finland. Han var så stark att han måste till kungen och visa sin oerhörda styrka. Emigration och historia i Östmark hittade ingen Ärå och jag vet inte ens om det är sant, annat än vad jag sett i urklippet i tidningen. Källan till berättelsen är i och för sig förstklassig, men vet ej om det finns någon sanning i det hela. Det är troligen fel ställe att ta upp en sådan fråga men skulle vara tacksam för lite hjälp i frågan. Vet inget mer än att Jon kallade honom för Ärå och att han kom från Finland.
Tack på förhand!Mvh/kai