NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2008
Skrivet av: Kai Överby skrivet 2008-08-10, 11:25
Hej! Jag är inte helt säker på att Karin/Katarina är två olika personer ska jag tillägga. Tittade åter i min släktmatrikel och ser att det står Katarina Svensdotter (von Lorenz) född 1600 död och lever 1664 avled 1690 i Prästbol/Önnerud. Orsaken till min skepsis angående att Karin/ Katarina är samma person kommer från den text från boken Övre fryksdalen historia där det står att ombudet P. Snickare är ombud för regementkvartersmästaren och hans nya hustru Karin Svensdotter. Vart har författaren till den boken fått dessa upplysningar? Jag viker mig förstås om jag har fel angående frågan. Har ingen anledning att förvanska min egen släkt. Källan angående att Katarina Mårtensdotter Höffner föds i Stralsund har jag inget annat än Fryksände dödbok. Angående Ernest Mårtensson Höffner så har jag ingen källa om hans födelse i Stralsund. Det måste jag prata med Östmark om. Återkommer givetvis med mer info i frågan då jag har den. Informationen du har gett om släkten Höffner är väldigt bra tycker jag. Tack!
Mitt led:  
           Mårten Höffner d.ä.    1590?-1663?
           Katarina Mårtensdotter 1626?-1716
           Mårten Andersson       1667?-1745
           Jon Mårtensson         1707-1787
           Halsten Jonsson        1736-1800
           Erik Hallstensson      1768- ?
           Kerstin Ersdotter      1797-1870
           Nils Nilsson           1837- ?
           osv...