NULL Skriv ut sidan - Huselius

Anbytarforum

Titel: Huselius
Skrivet av: Jan Åke Sandberg skrivet 2000-04-30, 11:25
Hej!
Anna Christina Husselia gifte sig 1748 7/10 i Gävle med Erich Erland Elg.  Hon borde vara dotter till Nils Husselius som 1723 21/1 i Gävle gifte sig med Christina Åman.  Dessa uppgifter har jag från www.familysearch.org viket ju kan vara värt att titta på.  De upplyser också om en Jacob Husselius som 1734 24/10 gifte sig med Anna Christina Busk i Thorsåker, Gävleborgs län.
 
Om man så tittar på Husby AI:3 sid 384 finner man att Nicolaus Husselius är bror till organisten där Olaus Husselius och att Nicolaus just bor i Gävle medan Jacob anges som organist i Kopparberg.  Nicolaus döptes i Husby söndagen efter nyårsdagen 1692 medan Jacob döptes den 15/9 1710 och var född den 12/9.  Alla de här nämnda tre bröderna + ytterligare syskon var barn till organisten Daniel  Husselius o h h Barbro Nilsdotter i Husby som båda dog 1734 och gifte sig 1684 4 Trinitatis.  Daniel i sin tur var son till organisten i Husby Olof Hansson o h h Margareta; Olof dog 1683 och begravdes Heliga Trefaldighetssöndagen 60 år gammal.  När Margareta dog vet jag ej.
 
Jag härstammar från en dotter till nämnde Olof Hansson avrför den övriga forskningen har blivit lite grädde på moset.  Men jag har en del utdrag ur kyrkoböckerna bl a en lång dödsnotis för Daniel  och får jag din e-mailadress så skickar jag gärna över detta (om nu inte red misstycker).
 
Jag sitter just nu på några lånefiche från SVAR som gäller Husby (W).
 
Det verkar på mig som detta skulle vara väldigt nära en bekräftelse eller hur?