NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2010
Skrivet av: Gunnar Persson skrivet 2007-04-15, 08:25
Hej Björn !
 
Här ett något försenat svar på din fråga 5 juni 2006.
 
Axel Reinhold Hultman föddes 17 juni 1822 på Säby ägor i Säterbo (U) och dog i bröstfeber 15 maj 1864. Han kom redan 1824 tillsammans med sina föräldrar Nils Hultman,f.1783 i Götlunda (T) och Anna Södergren, f.1786 i Hallsberg (T) samt fem bröder, Carl-August, Adolph, Nils Gustaf, Johan Alexander och Per Ulrik till kvarteret Timsten i Ulrika Eleonora församling.
 
Efter föräldrarnas tidiga död 1826 resp. 1827 placerades de två äldsta hos hantverkare medan de fyra yngsta kom till Allmänna Barnhuset. Därifrån sändes de fyra 15 juli 1828 till fyra olika fosterhem i byn Österåsen i Häggenås (Z).  
 
Tre av bröderna blev kvar i Jämtland medan Per Ulrik, som rymt från sin fosterfamilj 1838, hamnade i Ramsele.
 
Som kuriosa kan jag nämna att bröderna Hultmans bostadskvarter i Stockholm numera härbergerar Stockholms Stadsarkiv samt att Per Ulrik Hultman(min hustrus morfars morfar) blev arrendator på Prästbordet i Ramsele, en plats som kan ses från arkivhuset SVAR, där jag plockat fram ovanstående uppgifter om bröderna Hultman.  
 
Hälsningar Gunnar Persson i Örebro