NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24.12.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24.12.2001
Skrivet av: Barbro Stålheim skrivet 1999-02-14, 20:28
Hej Anders!
Erik Eriksson Hultman hade de barn, som Bo Persson i tidigare inlägg har redovisat. Alla barnen finns nämnda i handlingar, som Erik Erikssons hustru Ingeborg Månsdotter har efterlämnat.
 
I Ytterbo gårdsarkiv (Locknevi sn) finns ca 1500 dokumentsidor vilka omspänner tiden 1654-1904. Handlingar rörande släkterna Tranaeus och Hultman, båda med koppling till Ytterbo, finns i detta arkiv. Särskilt ska nämnas en handling från 1708 där de två äldsta sönerna, Hans och Petter, skriftligt ger sitt tillstånd att brodern Erik (min ana) får flytta just till Ytterbo.  
 
Ingen av Eriks och Ingeborgs söner hette Daniel. Deras sonson Daniel (son till Erik jr) är min ana, född 1703 i Törnsfall. Namnet Daniel är sannolikt från moderns sida.
 
Erik och Ingeborgs söner Lars och Johan, båda boende i Almvik i Törnsfalls sn fick båda flera barn. En av sönerna hette Per, men han dog som späd. Något mer barn med detta namn föddes inte, i varje fall inte vad som kan utläsas av dopboken i Törnsfall.  
 
Erik och Ingeborgs son Petter, befallningsman på Blekhem, far till Margareta i senare inlägg, hade ingen son med namn Peter eller Daniel.
 
Men då Törnsfalls kyrkoböcker inte är i det bästa skick är ingenting omöjligt. Mitt tips är att du riktar in din forskning på Johan och Lars Hultman i Almvik. Om din skogvaktare tillhör denna Hultman-släkt måste han vara en son till någon av dessa.
 
MVH Barbro Stålheim