NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2010
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-02-05, 19:33
Hej och god kväll! Jag tänkte komplettera med några ytterligare uppgifter till min översikt av släkten som härstammar från kvartermästaren Daniel Hult (se 23 januari ovan).
 
Som framgår har jag antagit några barn till kvartermästaren Johan Daniel Hult (1706-1770), som ej återfinns i bevarade födelseböcker. Dessa är nu verifierade genom bouppteckningen efter J D Hults hustru Catharina Thulin, som lyder:
 
Uppå laga boupteckning den 28de Januarji 1777 wore wi undertecknade och hålde laga boupteckning eftter salig afledne änkefru qwartermästerskan Catharina Hult som med döden afleden den 22dre dennas och eftter sig lämnadt 6 st. barn, 2 söner, 4 döttrar, älsta sonen herr Magisteren Canutus Christopher Hult 40 år gammal, andra sonen Johannes Hult 27 år gl, älsta dottren Edela 38 år gl, andra dottren Hedewig Ellisabet 32 år gl, tredie dottren Johanna Lowisa 28 år gl, fierde dottren Ulrica Sophia 23 år gammal och upwiste et Tästamänte utgifwit till sin kiära swärson herr vollontaieren Andreas Hallenborgh som är gift med des kiära dotter Ulrica Sophia, hwar efter företogs som följer... etc
 
Speciellt noteras sonen Johannes, vars existens och ålder rimligen bekräftar misstanken föranledd av fadderrelationer att korpralen Johan Peter Hult är en son till Johan Daniel Hult. Tack för den assistans jag fått med att få tillgång till denna rödmärkta bouppteckning!
 
Som sagt blev Joakim Hults son Niklas Peter (f 1703 i Ängelholm) rådman i Simrishamn. Om honom kan nämnas att han gifter sig 1727 17/9 i Färingtofta med Anna Elisabet (Lisken) Febell eller Fehbel, dotter till regementsfältskären Arent Fehbel (d 1740 begr 9/8 i Färingtofta by utan åldersangivelse). En dotter till Niklas Peter Hult och Anna Lisken Febell är Christina Maria Hult (d 1788), gift med handelsmannen Terning Martin Owenius (1717-1775) i Simrishamn.
 
Hade Niklas Peter Hult i Simrishamn fler barn?