NULL Skriv ut sidan - Howenschöld

Anbytarforum

Titel: Howenschöld
Skrivet av: Inger Karin Haarbye skrivet 2006-02-26, 19:32
Først:
2 lenker til Norrtäljes historie på den tiden, det var en stad og ikke landsbygda.
 Her (http://www.historia.su.se/urbanhistory/cybcity/stad/norrtalje/historia.htm) og  her.
Det kom mange tyskere dit i forbindelse med den nyanlagte våpenfabrikken (1622), så jeg tenker kanskje at slekten har kommet dit fra Tyskland i den sammenhengen. Sikker er jeg ikke. De har i alle fall eksistert i Norrtälje siden lenge før 1700, det fantes allerede en søskenflokk der da i ung voksen alder.
Jeg har funnet endel i kirkebøkene for Norrtälje vedr. Howenschöld (Genline - scannede kirkebøker).
 
Jeg tror jeg er fra samme slekten, men jeg har ikke kommet så langt tilbake. Johan Friedrich Howenschöld (div. skrivemåter, også Hauenschildt) født ca. 1727 er sannsynligvis far til min stamfar Christian Friedrich (Hindrich?) Howenschöld - født ca. 1751 (ev. 1747?). Johan Friedrich bodde i Stockholm, han var skräddare gäsell på Skeppsholmen i 1755 der han fikk en datter, Maja. Jeg fant ham også som fadder til et barn i Hedvig Eleonora i 1751, så han bodde i Stockholm da. Senere flyttet familien til Vänersnäs (før 1758).  Han døde der i 1782.
Jeg er svært interessert i ev. opplysninger om disse før familien flytter fra Stockholm, og spesiellt opplysninger som kan knytte disse til Howenschöld i Norrtälje.