NULL Skriv ut sidan - Hovalt

Anbytarforum

Titel: Hovalt
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-11-20, 00:37
Hej Brittmarie!
 
Mitt eget intresse kring familjerna Hovalt och Sahlgren är lite luddigt. Jag forskar en hel del i Lund kring 1650-1750, både på mina egna, släktingars och vänners anor. Många bodde grannar, var faddrar åt varandra etc etc., så jag har alltmer börjat intressera mig för Lunds befolkning i stort, särskilt runt år 1700. Jag forskade en gång på en släktings anor, som gick ner till en vävaresläkt i Lund, och av någon anledning fick jag senare för mig att det var just Sahlgren som denna släkting härstammade ifrån (men det visade sig vara fel). Det är alltså sammanfattningsvis allmän nyfikenhet och ett missförstånd som lett mig in på Sahlgren-Hovalt.  
 
Det blev fel namn i mitt tidigare inlägg; Christian Hovalt (född 1686 7/4) kallas ju i bouppteckningen efter fadern Christian Niklas (bör väl vara för att hans patronymikon Niklasson har förkortats till ett mellannamn, något som skedde ibland, har jag fått intrycket av). Har du kommit fram till att han i regel endast kallades Christian?
 
Ett stort tack för upplysningarna om släkten Hovalt, de är till stor hjälp och fyller i en del luckor för min del. Jag hittade förresten ett gammalt inlägg av dig, som jag besvarade, som handlade om just Andreas Sahlgren. Du efterfrågade hans bouppteckning från 1751, och jag informerade om att just den volym där bouppteckning finns (nr 19) inte kunde filmas vid tillfället, så jag har tyvärr inte heller lyckats få tag på den. Däremot finns den ju såklart i original på Landsarkivet i Lund, och kanske finns där uppgifter som hade varit intressanta för både Hovalt och Sahlgren.
 
Mvh/Markus