NULL Skriv ut sidan - Hovalt

Anbytarforum

Titel: Hovalt
Skrivet av: Brittmarie Källgren skrivet 2009-11-19, 16:21
Hej Markus!
Jag börjar ana  att vi har ett gemensamt intresse i vävaresläkterna och det vore verkligen trevligt . Är det så? Var i såfall kommer Du in.
Min väg in är via Verum ,Broslätt(Abraham Sahgren) i Brönnestad sn.
Dit till  hantverkarbyn ,Broslätt  flyttade Elna och Abraham och han var anställd av familjen på Hofdala .Han ska ha varit enögd .
 
Jag får återigen skämmas lite p.g.a ej angiven källa men i början fick jag veta att Johanna Hovalt var gift med Abraham Sahlgren och tämligen säkert var dotter till Christian f 1686 7/4 (Du kallar honom Niklas Christian)
Denne Christian var gift med Kirstin Olufsdotter.
De fick Kirstin 2/10 1727, Anna Christina 17/8 1729, Marina(Maria)? f ? och förmodligen Johanna. De två sista har jag inte lyckats hitta födelsedatum på än trots letande.
 
Jag tror mig ha hittat att Marina skulle vara gift med en Niels Christoffersson,skomakaremäster. Men hans dödsdatum är jag inte klar över.
 
Så kommer vi till Elne(Elina) Hovalt :
Elne gifte ju sig med Rasmus Pehrsson 1718 och fick barnen,Nicolaus f 1718 19/11,Johan 1920 10/5 och Kerstin f 1722 6/3, Rasmus P dog omkr. 1734 och 1735 gifte hon om sig med Andreas Sahlgren.
Andreas blev oxå av med sin livskamrat 1734 ,Mette Nilsdotter och de hade 8 barn tillsammans.Det kanske Du redan vet
 
Marina Hovalt ,som gifter sig med Nils Sahlgren har jag enbart noterad som änka . Jag har naturligtvis funderat om det kan vara Christian Hovalts dotter Marina men inte hittat något bindande.
Finns det upplysningar i Andreas S bouppteckning ,som är intressanta vore det kul att få ta del av dem. Men nu vet jag att den finns . Jag sökte efter bouppteckning efter Abraham Sahlgren men det fanns ingen.
Angående Andreas Friedrichsson  Sahlgren står han i boken som anfader för släkten men med Anders Bergs hjälp har jag EV funnit hans fader.
Det finns ytterligare en  vävare Sahlgren ,Christian Friedrichsson  f i Fulltofta och kallad som ålderman i burskapet i Ystad och involverad i släkten i Brönnestad socken.  
 
Detta bör väl inte disskuteras här så jag säger tack för idag och på gensyn.
MVH Brittmarie.
 
(Meddelandet ändrat av kämpe 2009-11-20 00:45)