NULL Skriv ut sidan - Hovalt

Anbytarforum

Titel: Hovalt
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-11-17, 13:12
Hej Brittmarie!
 
Jag är glad att uppgifterna kom till användning; jag ska se om jag kan leta upp bröderna Hovalt i sjättepenningslängden 1691 och får hoppas att det ger några nya ledtrådar.
 
Det är jag som tolkat bouppteckningen, och den var inte alls svårläst. Den är dock bara tre sidor lång eftersom Lösören funnos inga effter denna afledna 20 åhrs änkan som Kunde bringas till något wärde. Jag bifogar bouppteckningen i ett mail till dig. 20 åhrs änkan måste väl tolkas som att Christoffer Hovalt dog ca 1701 (begravningsboken börjar först 1703). Har du hittat födelsedata för hans barn? Jag ser att Elna Nilsdoter Hovallt gifter sig 1718 18/2 i Lund med Rasmus Persson, och Elisabet Nicolaijdotter Hovallt 1719 13/11 i Lund med Christian Hansson Drake, så man får väl utgå ifrån att de föddes på 1690-talet. Efter år 1700 får Christoffer Hovalt åtminstone inga barn i Lund, men det förklaras ju av att han verkar ha dött runt 1701.
 
Som av en slump hittade jag förresten två ledtrådar, som kanske får oss att börja om på ruta ett igen. I bouppteckningsregistret för Lunds rådhusrätt hade ju Hofwalt tolkats som Hofwat, och nu upptäckte jag att yrket Vävare (som tillnamn) tolkats som Weffner, en felläsning av danskans Weffuer. Hur som helst så hittade jag två av de vävare, som Paul letade upp i 1659 års mantalslängd:
 
Skifte förrättades efter Aage (Nilsen) Weffuer den 27 juni 1668, och enligt skiftet hade han barnen Peder (dog ung), Niels (flyttade till Köpenhamn), Hans (dog ung), Inger (flyttade till Köpenhamn) samt Cathrine (flyttade till Tyskland). Förmyndare för dessa barn var Christian Wefuer. [Källa: Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv, volym FIIa:1, s 22, 35].
 
Den 24 augusti 1670 hölls skifte efter Christian Pedersson Weffuer. Han har väl hittills varit den starkaste kandidaten som far till Niklas och Christoffer, men enligt skiftet hade han bara tre barn i två kullar, nämligen Rasmus, Peder (som dog fjärde juldagen 1676) och Marna. Första barnkullens mödernearv innehades av Jörgen Stisson, som vid denna tid var klockare vid domkyrkan, men några andra ledtrådar ges inte. [Källa: Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv, volym FIIa:1, s 27-28].
 
Vi får hoppas att sjättepenningslängden 1691 ger några uppgifter,
 
med vänliga hälsningar,
 
Markus