NULL Skriv ut sidan - Honterus

Anbytarforum

Titel: Honterus
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 1999-12-21, 08:59
Apostata betyder avfälling. Jag skulle tro att Jacob Hontherus blev katolik. Något mer avfällingslikt fanns väl inte i Sverige vid den tiden. Hans bror Johannes och systern Anna var gifta med barn till ärkebiskopen Nicolaus Olai Bothniensis, den man som satt ordförande vid Uppsala möte som 1593 stadfäste Sverige som protestantiskt land. Johannes far hette alltså Peter Tomasson Hontherus, men jag har inte lyckats identifiera den skotska adliga ätt som Hontherusarna sades härstamma från. Jag letade i arkivet i Edinburgh på 80-talet utan att hitta något säkert, men det fanns några borgerliga familjer som hette Hunter som verkade intressanta och där medlemmar satt i stadens råd etc.  Gammalskotsk handskrift gjorde inte saken lättare. Hur kom det sig att skottar lämnade sitt land sista hälften av 1500-talet? Berodde det på något uppror eller religionsstridigheter? Var familjen katoliker från början?
Laurentius Johannis Hontherus borde tillhöra släkten. Kan han vara son till Margaretas Johannes och därmed sonson till Peter Tomasson?