NULL Skriv ut sidan - Holst

Anbytarforum

Titel: Holst
Skrivet av: Marcus Eriksson skrivet 2016-03-13, 20:40
Hej Niklas!
 
Tack för svaret, jag tror nog att du har helt rätt! Jag kikade också på Aron Simmingskölds bouppteckning för ett tag sedan (då jag upptäckte att hans morfar skulle vara Aron Holst), där jag såg Gabriel von Seths namn, men kunde inte dra några slutsatser just då. Trodde att det var orimligt att avlägsna släktingar skulle kunna ärva, hur ofta hände det att sysslingar ärvde varandra?  
 
Enligt Adelsvapen-Wiki hade Aron bara en bror, Johan Simmingsköld (förfalskaren) som dog barnlös på Königsteins fästning. Deras far Markus Simmingsköld verkar ha varit enda barnet till Johan Simming och Maria Hall, och således hade inte Aron Simmingsköld några kusiner på farssidan. Modern Magdalena Elisabet Holst förefaller endast ha haft en syster, som gifte sig på äldre dar med Nils Kollinius (säkert då i 50-års åldern).  
 
Alltså återstår då så avlägsna släktingar som tremänningar, som ju Gabriel von Seths barnbarn blir. Men det borde finnas rätt många arvtagare till Aron Simmingsköld i så fall, om man räknar in samtliga tremänningar?  
 
Vilka skulle kunna vara föräldrarna till min Anna Greta Holst i så fall? Det kanske har blivit en förväxling mellan handelsborgmästaren Aron Holst och kanslisten Aron Holst? Såg dessutom i Wilhelm Bergs Göteborgssläkter att handelsborgmästaren Aron Holst och Maria von Seth skulle ha haft en dotter vid namn Anna Greta, men han kanske helt enkelt har förväxlat de två Aron Holst?  
 
Med vänliga hälsningar
Marcus