NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2011
Skrivet av: Per Steen Larsen skrivet 2010-09-06, 01:05
Jeg søger information om trädgårdsmäster Nils Holmgren og hustru Lena (Magdalena) Christiansdotter, Norra Strö, Kristianstad Län.
 
De blev gift i Ivetofta 17.6.1752. Hun var enke efter Fällberedare Jonas Solberg, Håkanry i Ivetofta og havde to børn: Sara Rebecka, f. 18.9.1739 (Maglehem) og Maja Lisa, f. 15.5.1746 (Ivetofta)
 
Nils Holmgren og hustru finns i Mantalslister 1753-1757, men ej fra 1758 i Norra Strö. Børnene nævnes ikke. Hvad skete senere for familien?
 
I www.ddss.nu nævnes en trädgårdsmäster ved Rosenlund Nils Holmgren som far til to børn med kun to måneders mellemrum i Mörarp 14.2.1773 og 9.4.1773. Men jeg ved ikke, om det er den samme.
 
Jeg har skaffet bouppteckninger for hendes første mand Jonas Solberg.
 
Det er fortalt i min familie, at min ane Sara Rebekka Jonasdatter Solberg kom fra Sverige/Skåne og blev sendt til opdragelse i Danmark, hvor hun blev gift i Faxe 1.1.1766 med Christen Jensen Skonning (dvs. skåning). Ifølge dansker kilder må hun være født ca. 1740 og hendes ældste datter må være født, før hun blev gift (jeg har ikke fundet hende døbt i Faxe eller i nabosogne). Datteren kaldtes Malene Marie (1782) og senere Helene Marie eller Lene Marie.
 
De bedste hilsener
Per Steen Larsen
København