NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2011
Skrivet av: Christina Hjalmarson skrivet 2005-12-16, 16:56
Jag har en anmoder som hette Anna Elisabeth, född Flodell, men kallades Holmgren. Hennes far, Erik Flodell (1746-1782), var präst på Singö (C) och modern var Greta Lisa Eding. Den 34-årige fadern dog innan dottern föddes. Strax efter mannens bortgång och dotterns födelse  flyttade modern Greta Lisa Eding med sin dotter till Solvalla (jag vet inte i vilken socken (möjligen Faringe), det finns flera Solvalla i Uppland). Jag har inte hittat Anna Elisabeth sedan födelsen förrän hon gifte sig och fick barn i Uppsala.
 
Dottern kom att kallas Anna Elisabeth Holmgren (1782-1863), hon gifte sig med Fredrik Linck i Uppsala och hon fick sitt första barn år 1800 vid 18 års ålder. Hon kan alltså inte har varit gift innan, det var hon nog för ung för. Därför misstänker jag att modern Greta Lisa Eding har gift om sig en Holmgren och att hennes dotter får bära det namnet, som följer hennes ända till hög ålder, då först kan man läsa i hfl att hon var född Flodell.
 
Min fråga är om någon känner till någon Holmgren som gifte sig med Greta Lisa Eding som hade en dotter Anna Elisabeth (Flodell-)Holmgren (1782-1863) och var jag kan finna familjen.
 
Mvh
Christina Hjalmarson