NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-01
Skrivet av: Jan Tiller skrivet 1999-09-04, 13:29
Hei Camilla
Tusen takk for svar!!!! Ifoelge opplysninger jeg har , arbeidet Johan Holmberg som garvermester i Trondheim. Om dette var et yrke han hadde foer han flyttet til Norge, det vet jeg ikke. Han flyttet til Trondheim fra Oerebro sammen med sin soenn Oluf etter sin foerste kones doed. Jeg vet ikke hva hans foerste kone het ( Svensk ?), men Johan ble gift 2 ganger til i Norge og hadde tilsammen 4 barn. Oluf er foedt i Oerebro i 1754, saa det maa ha vaert etter da. Oluf var skomaker i Trondheim. Han var gift 2 ganger. Foerste gang i 1787, med Berit Ingebrigtsdatter Wang f. 1759 d. 1800. De hadde 10 barn. Andre gang i 1807 med Berit Fredriksen Wang f. 1767 d. 1836. De fikk tvillinger som begge doede etter foedselen. Oluf Holmberg er begravet paa Leka kirkegaard, Leka komune i Namdalen,Norge. I Trondheim magistrats raadstuerettsprotokoll 1771-1793, er foelgende protokollert :  For raetten moedte skomakersvend Olof Holmberg, som har forfaerdiget sitt maesterstykke, og er foedd udi Sverrig, begjaerende at vinde borgerskab som Maester-skomager, hvilken begjaering Magistraten samtykkede og derpaa aflagde han sin allerunderdanigste Troeskaps Eed. Ifoelge et brev jeg har fra en annen norsk Holmberg, Sto det aa lese i Norsk Skyttertidne fra ca 1920, en artikkel forfattet av Thure Holmberg( oberst i den svenske arme ) at alle ved navn Holmberg stammet fra samme gaard i Sverige og var av samme slekt  Jeg har ogsaa hoert noen paastaa at navnet opprinnelig stammer fra Polen???Vet du noe om hvor jeg kan henvende meg for finne ut mer om Johan\s svenske bakgrunn??
Takk igjen, det var hyggelig med svar!!!
              Jan