NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-02-27, 14:19
Du har helt rätt- det står Flodijn. Det var lite otydligt i mantalslängden - men i husförhörslängden 1731 för Stora Malm är det stavat som vanligt -Flodin.
Jag tror att jag funnit svar på vad siffran 3 åtföljt av signatur el. förkostning har för betydelse - nämligen 3 personer till antalet. Flodin har hustru och en dotter då han kommer till Vadsbro. Det framgår av hudförhörslängden för Stora Djulö 1731 då hans hustru står med vid namn, liksom dottern. Denna förklaring exkluderar att Lars Himberg var rättare år 1733 vid Dufweholm.
Jag tyckte ditt tips att kolla övrigt folk enligt mantalslängd vid Stora Djulö de aktuella åren och jämföra med husförhörslängderna för perioden, verkade vara klokt. Det var så jag fann Lars Flodin med familj. -Det finns mycket riktigt fler personer än Lars Himberg som står med i mantalslängd, men inte i husförhörslängd. (Då har jag ändå kollat hela Stora Malm eftersom jag tänkte att de kanske var bosatta på annan plats än Stora Djulö. -Osannolikt, men ändå...)
Vid Stora Djulö saknas bl.a Befallningsman Olof Sandmark (under Duwall), en rättare Olof (under Jägmästaren Anders  ....bergs folk) samt Lars Himberg (under A-C Fittinghofs folk).
Samma förhållande råder däremot inte vid Dufweholm där rättaren Malmqvist både finns med i mantalslängd och i husförhörslängd. Att han är på platsen framgår också av att han både 1739(31/3) samt 1740 (13/6) finns med i kyrkböckerna som dopvittne.
Vid St. Djulö ovan nämnde Befallningsman Sandmark (ev. står han nu som bokhållare) är dopvittne vid ett tillfälle 1739(22/12).  
Även en man vid namn Nils Larsson som står som rättare vid Stora Djulö då han är dopvittne 1739(4/6).  - Men han finns å andra sidan inte med i mantalslängden under folk. Däremot pigan Stina som 1739(22/4) är dopvittne och då står som Fittinghofs piga och hon finns också med i mantalslängden under A-C Fitinghofs folk. Oklart hur det är med husförhörslängden. Det finns många Stinor...
Baronen Duwall var gift med Magdalena Catharina Fittinghof, död 1735, syster till Anna-Christina Fittinghof. De ärvde alltså båda två delar i Stora Djulö efter Erik Göran Fittinghofs död 1736 och hade båda sina folk vid gården. Det verkar som om Baronen Duwall, åtminstone tidvis, bodde på Dufweholm, vilket förklarar att hans folk där finns med såväl i mantalslängd som husförhörslängd. Hans folk vid Stora Djulö däremot tjänstgjorde förmodligen även vid någon av hans andra gårdar, vilket kanske är anledningen till att de inte finns med i husförhörslängden. Jag har inte kollat namnen mot folk i Floda. -Han hade, tror jag, även Wegersberg.
Anna-Christina tror jag däremot inte bodde alls på platsen. Anledningen till denna förmodan är att
Baronen Duwall finns med som dopvittne vid ett flertal tillfällen under åren 1736-1741, men inte Anna Christina Fittinghof. -Var hon i så fall bodde återstår att se. Min förhoppning är att jag ska hitta namnet Himberg på samma plats.,}(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/320301.jpg)