NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-02-26, 17:15
Rubriken på den här diskussionen är som bekant Himberg, men som man snart ser så går vissa släkttrådar parallellt och i det här fallet rör det Trädgårdsmästare Flodin som efter Lars Himbergs död gifte sig med hans änka Marit Himberg (Olofsdotter).  
Jag har hittat uppgifter i Mantalslängderna rörande Lars Flodin från år 1731. Om det är rätt Lars Flodin så stavas namnet då Lars Flodyn och han är Trädgårdsmästare vid Dufweholm i Stora Malm. Vad gäller åtminstone det året brukas Dufweholm och Stora Djulö av samma folk. Ägare är Erik Göran (Jöran) Wittinghof (Fittinghoff) som även innehar bl.a Broby i Bettna. Det verkar som om han bor ömsom vid Stora Djulö/Dufweholm, ömsom vid Broby, för ibland finns lakejer upptagna bland hans folk vid det ena stället men inte vid det andra - för att sen skifta. Från 1732 återfinns sedan Trädgårdsmästare Lars vid Hedenlunda i Vadsbro, åren därpå nämns han bara med efternamnet Flodin för att åren 1739-1740 stå med både för-och efternamn. Ägare är baron Hamilton.
Vad beträffar Lars Himberg är han 1738 Befalln.man (?) (det är lite otydligt så jag är inte säker på hans titel) vid Bullersta i Vadsbro,  och utgör en av friherinnan Anna Christina Fittinghofs folk. Åren därefter står han som dräng vid Stora Djulö och tillhör även då Anna Christina Fittinghofs folk. Brodern Erik Göran avled 1736 och systern Anna Christina blev en av arvtagarna till Stora Djulö.
Om Lars Himbergs tidigare tjänstgöring är det mera osäkert. År 1736 finns Skaffaren Lars med bland folket vid Stora Djulö och under åren 1733-1735 finns där en dräng vid namn Lars. Det första av dessa år (1733) åtföljs namnet Lars av  ett slags signatur som börjar med siffran 3 och sedan ngn form av bokstavskombination. Jag har ingen aning om vad det kan står för men trädgårdsmästaren Flodin vid Hedenlunda har samma år en identisk signatur efter sitt efternamn.
-Är det någon som har en förklaring -eller förslag till förklaring?
Vad beträffar Himbergs eventuella anknytning till Floda kan jag inte hitta några uppgifter som styrker det. Jag har letat i såväl mantalslängder, som dop och vigselböcker från sent 1600-tal och framåt och inte hittat vare sig namnet Himberg eller någon Lars som stämmer med födelseåret 1710.
Det är också underligt -tycker jag - att trots att Lars Himberg finns med i mantalslängderna för Stora Malm 1739 och 1740 så kan jag inte hitta honom i husförhörslängderna, trots att jag gått igenom hela socknen. -Kan det vara så att det folk som tillhörde frälset inte alltid var stationära på orten utan följde frälset runt mellan deras olika gods och säterier?  
Om så är fallet bör jag kanske försöka följa Anna Christina Fittinghofs olika boställen, för att kunna spåra var Himberg egentligen kom ifrån?
/Birgitta Hannfors