NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-02-06, 15:22
Jah har hittat en rote som heter Himmer, Askers socken, örebro län. År 1849 inflyttar en Husar vid namn Pehr Himberg till soldattorp n:o 93. Han kommer från Helgesta gård i Stora Mellösa och är född 1829-12-23. Fadern heter Nils Andersson född 1798-06-08. Modern Anna Cathrina Larsdotter, född 1798-04-07 i Lännäs. Faddrar är bl.a Sergeanten Schmidt, Fältväbeln Montan och Furir Montan. Troligen har man någon militär anknytning, det har jag inte kollat upp. Sonen antar dock inte namnet Himberg förrän han tillträder som Husar på roten i Himmer.
Nästa exempel som jag hittat är Anders Gustaf Andersson som även han flyttar till soldattorpet på Himmers rote och blir husar. Han har tilläggsnamnet Himberg till sitt tidigare namn.
Jag hade ju redan tidigare funnit en man vid namn Anders Larsson Himberg född 1751 som uppgivits inflyttad från Stora Mellösa 1784 till byn Himlinge i Floda, Södermanland. Jag har förgäves letat efter honom i Stora Mellösa, men inser nu att han kan ha haft anknytning till någon soldat med namnet Himberg.
Det regemente som är aktuellt är Livregementets Husarer, Östra Närkes sqvadron.
Det som gör det hela lite mer intressant är min anfader Lars Himberg anknytning till familjen Fitinghoff, eller åtminstone Anna Christina Fitinghoff, och vars far Johan von Vietinghoff (Fitinghoff) var Häradshövding för socknarna Sköllersta, Kumla och Asker från 1669 och framåt (källa: Elgenstiernas ättartavlor). Det skulle ju kunna vara via denna anknytning som släkterna kommer i kontakt med varandra? Men det är förstås bara en hypotes.
Sen finns det ju andra trådar att nysta i, som Olof Himberg i Floda, slutet 1600-tal, som Ulf Berggren har uppgifter om och som jag gärna skulle vilja ha lite mer detaljer kring. Jag vore hemskt tacksam om du ville dela med dig av den information du har! Nästa tråd är trädgårdsmästare Himberg i Edsberg, Sollentuna som jag kanske inte följt upp tillräckligt väl ännu.
M v h
Birgitta Hannfors