NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013
Skrivet av: Torbjoern Eriksson skrivet 2011-02-04, 21:25
Hej Birgitta!
Hälsa Marita när hon kommer åter. Jag trodde du förstod!
Jag kämpade för många år sedan med min Lisken och sedan fick det vara tills för några år sedan. Gården Hofby hade genom arvs-
skiften delats mellan några ättlingar till Riksdagsmannen Måns Pärsson som lär ha avlidit år 1655.
På en gård fanns så Änkan Elisabet Jonsdotter som avled i januari år 1742. Hon var sedan år 1715 änka för andra gången efter
Gästgivaren Jonas Melin, som omkom genom drunkning vid Ålspånga bro i Bettna.
I gården finns också Mågen Olof Pärsson som är född år 1704 i Näsby i Blacksta och som avlider 12 juli år 1743.
Hans hustru är Änkan Elisabets dotter Anna Jonsdotter som avled 6 juli år 1743.
Änkan Elisabets dotter Christina hade avlidit år 1736.
Och så var Elisabet eller Lisken ensam i gården och flyttar således till Himbergs i Bjuddby .När så Lisken gifter sig med
Halsten Olofsson från Näsby så blir de först bönder i Bjudby och flyttar sedan till Näsby.
 
Jag kan inte placera ditt Bullersta i Vadsbro. Jag vet bara av gården Bullersta i Helgona socken.
 
Senare har jag funnit att din trädgårdsmästare Lars Flodin kommer från Floda och är bror till min anfader nämndemannen
Olof Larsson i Österby i Näshulta.    Troligtvis. Det är väldigt svårt att forska i socknar där husförhörslängerna har
försvunnit.
Hälsningar
Torbjörn