NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-02-02, 23:01
Hej Torbjörn.
Jag har hittat uppgiften om Lisken (Elisabeth) Olofsdotters födelse 24/9 1727. Fadern hette ju Olof från Hovby. Men kan du se vad som står efter Elisabeths namn? (dopboken 1721-1769, sid 8) När man sen tittar i husförhörslängden för Hovby förstår jag inte heller vad som menas. Liskens pappa bör väl vara mågen Olof Jonsson. Det ser ut som han är gift med Anna. Under står Dotter Christina? som är markerad död 1736. Under detta dotterdotter Elisabeth 8 år (Lisken) och dotter Cajsa 9 år. Jag får inte ihop det hela.
I påföljande husförhörslängd, dvs 1744-1749 har Olof Jonsson och Anna Andersdotter flyttat till Bjudby. Olof har födelseår 1699 och Anna är lika gammal. Där finns också änkan Maria Jonsdotter, 35 år. Vid det här laget är Lisken 16 år och flyttar i september 1744 till familjen Himberg, Lars och Marit, som piga. -Är det i stället änkan som är Liskens mor? Hade även hon en man som hette Olof? Och varför står det dotterdotter i tidigare husförhörslängd, men inga uppgifter om änkan Maria, vad jag kan se.
Jag har letat i dödboken för 1736 efter Christina, men inte hittat något.
Har du lösningen på ovanstående gåtfulla släktförhållande?
När det gäller familjeband mellan Lisken och Himberg´s har jag ingen direkt koppling som jag kan peka på. Men som dopvittne till Lisken finns dels Oloff i Bjudby, dels en dräng Johan i Bullersta, Vadsbro. Jag har ju tidigare skrivit att Lars Himberg var dräng 1739-1740 hos Anna Christina Fitinghoff på Stora Djulö. Jag har nu även funnit uppgift om att två år innan detta var Anna Christina Fitinghoff innehavare av Bullersta, och att där fanns en dräng Lars(Himberg?) och en dräng Johan. År 1742 är Anna Christina Fitinghoff och svågern Carl Magnus von Friesendorf dopvittnen vid Johans dotters Maria födelse i Bullersta. Dvs samma konstellation som vid Anna Stina Himbergs dop i Blacksta samma år.
När jag senare letar efter Lars Himberg och Marit Himberg(Olofsdotter) i egenskap av dopvittnen är min hittills första uppgift om detta från 1740 då Lars H är dopvittne just vid Bullersta. Både han och Marit är sedan återigen dopvittnen 1748 vid Bullersta. . Vid födelse av sonen Jonas i Bullersta 1748 är både Marit Himberg och Lisken Olofsdotter med som vittnen.Så nog verkar såväl Himbergs, som Lisken vara förknippade med Bullersta på något sätt. Byarna kanske ligger nära. Jag har inte kollat. Men det är trots allt två olika socknar.
Ett annat av Lars Himbergs ganska fåtaliga åtaganden som dopvittne är 1751 vid Lisken Olfsdotter och Halsten Olofssons dotter Catharinas födelse.  
Är det någon som har kompletterande uppgifter vore det kul att få ta del av dem.
/Birgitta Hannfors}