NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-01-28, 23:34
Hej!
-Vem är Torbjörn(Skogsgläntan) ?- lite som att lösa gåtan Himberg...Träffade gemensam kontakt häromdagen, -Marita Larsson. -Tror nog att jag har hittat rätt svar därvidlag.
Lars Himberg däremot har varit (och är) en svårare nöt att knäcka. Jag har gått igenom bl.a dop-och vigselbok för Västerlövsta i Västmanland, där Högvälborne herr baron Carl Magnus von Friesendorf hörde hemma. Han var ju en av vittnena vid Anna-Stina Himbergs födelse/dop 1742 i Bjudby, Blacksta. Hans hustru var f.ö Christina Hammarskjöld, anmoder till Dag Hammarskjöld. I dopboken för Västerlövsta förekommer namnet von Friesendorf och Fitinghof ganska regelbundet, men i stort sett enbart i samband med gemensamma familjeangelägenheter. -Anna Christina Fitinghof, som var dopvittne samtidigt med Carl Magnus von Friesendorf, visar sig vara hans svägerska. Gift med brodern Johan Fredrik von Friesendorf. Anna Christinas far hetter Erik Fitinghof och ägde bl.a Broby i Bettna, Djulö och Dufvholm i Stora Malm. Systern Magdalena gifte sig med Gustaf Duwall (Dufweholm) och Anna Christina själv hade varit gift med Gustaf Johan Stormcrantz i första äktenskapet och senare med Johan Fredrik von Friesendorf-Jag har utan framgång sökt i såväl dop-och vigselböcker, som mantalslängder, för Floda, efter tips att Lars Himberg har en anknytning till Him(b)linge - vilket han måhända har, utan att jag har funnit den. Jag har även sökt i såväl Blacksta som Bettna utan att ha fått napp på tiden före Himbergs inträde i husförhörslängd för Blacksta.
-Men ÄNTLIGEN har jag hittat ett samband, dock utan att hinna utreda det vidare just nu: Lars Himberg var anställd som dräng hos Fru Friherinnan Anna Christina Fitinghof, på, som jag kan utröna det: Stora Djulö, åtminstone åren 1739-1740. } (se SVAR/Mantalslängd för Stora Malm 1739: sid 98, 1740: sid 116).}Anna Christina (Anna Stina) Fitinghof var dopvittne vid sin namne Anna Stina Himbergs födelse 1742. -Jag har inte kontrollerat uppgiften att Anna Christina Fitinghof avled samma år. Det andra dopvittnet, Carl Magnus von Friesendorf tycks ha levt fram till 1760, boendes i Västerlövsta (Starfors herrgård?) och blev far till (minst) åtta barn med sin hustru Anna Christina Hammarskjöld.  
Vad avser familjen von Friesendorf skall enligt Carl von Linnés Nemesis Divina två systrar von Frisendorf (fastrar till Johan Fredrik och Carl Magnus?) : jungfru Elisabeth och jungfru Margareta ha levt i sådan osämja att den ena uttryckt att hon vid systerns bortgång skulle sörja i rött! Hon lär dock ha ha dött( år 1727)  blott fyra dagar efter systerns död.
/syster Birgitta