NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013
Skrivet av: Torbjoern Eriksson skrivet 2011-01-19, 22:45
Hej Birgitta! Hoppas du och Rutger trivs i Mälarbaden! Du har ju dina rötter i Lista.
 
Ja det var inte jag som gav dig uppgiften att Lars Himberg skulle ha anknytning till Himlinge i Floda. Min anmoder Lisken
Olofsdotter blev föräldralös 1743 och kom till Bjudby och Frälsefogden Lars Himberg. Jag trodde att det fanns ett släktskap
men har inte funnit det, Himbergs hustru hette Marit Olofsdotter och sägs vara född 1710. I gården bodde också Marits mor
Stina Ericksdotter född 1676 och död i Bjudby 1753.  Lars Himberg hade alltså varit befallningsman på någon eller några herr-
gårdar och jag är säker på att de adelsmän du nämner har ägt gårdar där han arbetat. Men frågan är var. Det går säkert att
lösa. Namnet Himberg kan vara taget efter någon gård i andra landskap än från Sörmland. Det finns en socken Himmeta i Västmanland. Så är frågan varför bosatte han sig i Bjudby. Kan det vara hustruns föräldrahem?
 
Kyrkoherde Claes Erikssons äldsta son Torsten Eriksson var en känd folklivsforskare som bl.a ägnade sig åt dialektforskning.
 
Häradsdomare Erik Andersson dog 1877 och hans änka Anna Sofia Pehrsdotter dog 1884. Hon var dotter till en nämndeman i
Remna i Lilla Mellösa. Bjudby köptes av Anna Sofias brorsdotter och hennes man. Deras son Canutus Gustafsson ägde senare
gården. Han sålde senare gården och flyttade till sin syster Karin Gustafsson som hade ärvt gården Stora Remna.
Canutus kom till sist till ålderdomshemmet i Mellösa. Karin var ogift och Canutus som hade varit gift hade inga barn.
 
Hälsningar  
Torbjörn