NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-01-18, 20:59
Hej Torbjörn! Vad kul att ha en anknytning!- Min farmors farfar Johan Erik Pettersson med familj flyttade till Bjudby ca 1878 där han blev arrendator efter häradsdomarens död . Hans mor Maria Ersdotter var dotterdotter till Olof Himbergs äldre syster Märta Himberg. Johan Erik Pettersson och kyrkoherden Claes August var alltså bryllingar. Såvitt jag förstår gick gården vidare till häradshövdingens hustrus släktingar från Lilla Mellösa (enligt Svenska Gods och Gårdar från 1938). Jag har inte följt gårdens öde efter detta, men planerar att följa upp det så småningom. Jag har i alla fall lokaliserat Claes August Erikssons änka och åtta av barnen till Häl N:o 3 i Uppsala där de var bosatta efter 1896. Äldste sonen titulerades då student. Äldsta dottern som utbildat sig till sjuksköterska bodde också i Uppsala på adress Bleket, enligt uppgift jag har från 1900.
Det vore roligt att veta något om vad det senare blev av barnen. Vet du något?
För övrigt har jag hittat en Anders Larsson Himberg, född 1751 som från omkring 1784 arbetade som dräng på en av gårdarna i Himlinge. Han avlider redan 1793 och verkar inte ha haft någon egen familj. Om jag tyder texten i Husförhörslängden rätt hade han inflyttat från Stora Mellösa. -Dock hittar jag inget från Stora Mellösa som kan stödja vare sig att han, eller någon annan Himberg, har varit bosatta där innan dess. - Det är ju märkligt att han har tillnamnet Himberg, trots att han inte verkar komma från Himlinge ursprungligen. -Var har du fått uppgiften ifrån att Himberg och Himlinge har anknytning med varandra? Kanske nåt som jag har missat?  Jag är fortfarande rätt så insnöad på uppgifterna om Olofs syster Anna Stinas förnäma faddrar, von Friesendorf och Fitinghof. Två adliga familjer som varken bodde i Vadsbro eller Blacksta vid denna tid. -Hur kan de ha fått kontakt med varandra? Min teori är än så länge att Lars Himberg, antingen han själv, eller hans far, måste ha haft något slags befattning vid ett gods där von Frisendorff´s eller Fitinghof´s bodde. Dvs under förra delen av 1700-talet. Anna Stina är ju född 1742. När de yngre barnen föds är faddrarnas börd av betydligt enklare slag, vilket väl kan tyda på att de tidigare kontakterna avklingat.
 
Hälsningar
Birgitta (ursprungligen från Lista - nu boende i Mälarbaden utanför Torshälla)