NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2013
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-01-14, 18:23
Jag har en anfader i Bjudby, Blacksta, Oppunda härad i Södermanland som heter Himberg, Lars. Han förekommer i den allra första inskannade husförhörslängden 1735-1749, utan förnamn men med titel Befallningsman. Enligt Family search är han född 1710-02-28, i Bjudby. Gift med Marit Olofsdotter, också född 1710 i Blacksta. -Problemet är att jag inte kan hitta vare sig honom eller henne i Födelse/Dopboken för aktuellt år. Jag kan heller inte finna namnet Himberg i några andra handlingar från socknen före denna tid. Jag hittar dem inte heller som Brudfolk i sin socken. Däremot parets äldsta dotter Anna-Stina som föds 1742 och då har anmärkningsvärt prominenta dopvittnen; bl.a Högvälborne Baron Carl Magnus von Friesendorf, Högvälborna ...... Anna Stina Fittinghof etc. Var dessa personer kan ha hört hemma har jag inte lyckats utröna. I pastor Lars Hallmans bok Blacksta och Wassbro soknar 1748 och 1759 finns de inte med i personregistret. Himberg själv är dock med i ett avsnitt, då benämnd för detta frälsefogden. Avsnittet handlar om att Lars Himberg i samband med jordförbättring hittar bitar av en gammal urna, liksom ett stycke av ett rostigt svärd.  
-Har sökt med ljus och lykta efter fler Himberg i landet vid denna tid och har då hittat en Olof Olofsson Himmberg(!)som 1723 vigs med Elisabeth Westman vid Svea Livgardes Grenadbataljon i Stockholm. Men namnet är inte stavat på samma sätt så där finns kanske ingen samhörighet. Jag har även hittat en Trädgårdsmästare Olof Himberg som år 1733 gifter sig i Järfälla med Anna Maria Johansdotter. Familjen är därefter bosatt vid Edsberg i Sollentuna fram till 1763 och därefter bortflyttad. År 1752 står i Husförhörslängden att Olof Himberg är 56 år, så han bör vara född 1696. Paret får åtminstone nio barn, så efter denna tid är det ingen brist på personer med släktnamnet Himberg. Frågan är om min anfader Frälsefogden/Befallningsmannen Himberg och Trädgårdsmästaren Himberg är släkt och hur man i så fall ska gå vidare i sökningen kring detta.  -Min släkt med efternamnet Himberg dör snart ut. Döttrarna Anna-Stina och Märta heter båda Himberg-Larsdotter, sonen Olof heter Himberg-Larsson, hans dotter i sin tur Märta Olofsdotter-Himberg,- men därefter är namnet borta ur familjehistorian.  Man kan , tror jag, utgå från att familjen var hyfsat välutbildad. Läskunnigheten var mycket god och sonen Olof Himberg-Larsson tycks ha haft rikligt med förtroendeuppdrag som nämndeman och bouppteckningsman. Prosten Gustaf Langborg skriver i sin Krönikebok för Blacksta och Vadsbro att Olof Himberg-Larssons sonson Erik Andersson - tidigt föräldralös - fostrades av sin morfar och mormor och särdeles om morfadern  alltid talade med värme  ty det var denne upplyste och med en mängd allmänna förtroenden hedrade man, som gaf honom kunskaper, sällsynta och ovärderliga gåfvor, på en tid, då redan det att kunna läsa i bok, räkna och skrifva var något stort. Den gamle hedersmannen ingöt i den unge dottersonen den redbarhet i sinnet, som är första villkoret för allmänt förtroende}. Erik Andersson (som alltså inte hette Himberg) var född 1802 och blev redan som 22-åring insatt som medlem i Oppunda Häradsrätt och sedan som 41-åring Häradsdomare.  - Ja, det här blev en lång harang, men får ursäkta mig med att det är mitt allra första inlägg.