NULL Skriv ut sidan - Hesselgren

Anbytarforum

Titel: Hesselgren
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2001-08-02, 21:01
Hej Allihopa
Brynolf Hesselgren låter intressant. Jag försöker forska lite i prästsläkten Lechander från Lekåsa( R). Enligt Olof Sundholms handskifter från slutet av 1700-talet om prästsläkter i Västergötland gifte sig en av döttrarna till stamfadern Jonas Laurentii med Brynolfius i Hessleskog. Han skrev henne som Marg. Jonsd, Lechandra. Sundholm hade också en del uppgifter om att barnen tog sig namnet Hessegren och att en gren sedan blev adlad Silfverstolpe. Då tog jag fram Elgenstierna och läste under denna ätt. Där står det att Margareta hette Larsdotter och hennes far var Laurentius Nicolai, kyrkoherde i Lekåsa. I Warholms herdaminne över Skara Stift finns det ingen kyrkoherde i Lekåsa med det namnet, dock en komminister mycket senare. I en av Lekåsa födelseböcker från slutet av 1700-talet finns en lista på kyrkoherdarna och även där saknas Laurentius Nicolai. Är det någon som vet vad som är det rätta? Om Hesselgrenarna härstammar från Jonas Laurentii skulle jag gärna vilja ha tips om var jag kan få tag på mer om släkten. Sundholm har med en del, men är bitvis svårtydd.
 
Gerd Johansson