NULL Skriv ut sidan - Herlin

Anbytarforum

Titel: Herlin
Skrivet av: Annika Persson skrivet 2008-05-21, 10:37
Är det någon forskare av släkten Herlin/Herrlin som kan hjälpa mig?
 
I min släkts ägo finns ett skrin från 1730-talet. Det har initialerna FB i intarsia på locket. Enligt muntlig tradition har det ägts av bokbindarsläkten Bundt i Lund. Jag vill göra ett försök att spåra hur skrinet har ärvts.
 
Den förste kände är bokbindaremästare Henning Friderich Bundt född omkr 1713 död 1788-04-21 i Lund. Bokbindaryrket (och kanske skrinet) ärvdes av en son Ernst Fredric Bundt 1767-1820 (min gren). Yrket gick vidare till två av hans söner.
 
Skrinet har dock (kanske senare) kommit att ägas av brodern prosten Christoffer Daniel Bundt/Bunth född 1761-06-07 i Lund, död 1831-05-01 i Lyby (M). Han var gift med Elsa Kristina Herlin född 1769-08-15 i Lyby, död 1827-11-24 i Lyby, enligt min mors forskning.  
 
Det ser ut som om det är inom Herlin-släkten som skrinet ärvdes vidare, för på skrinets undersida står skrivet  ..grid Herrlin Lund. Den suddiga början vill jag helst tyda till Sigrid, mindre gärna till Ingrid.  
 
Sedan vet jag inte alls vad som hände skrinet förrän det i Lund skänktes till min morfars syster Alfhild Richter 1880-1943 av en för mig okänd dam som tyckte att skrinet borde komma åter till de rätta ättlingarna. (Alfhilds mor, Amalia Bunth 1850-1885, var barnbarn till Ernst Fredric Bundt.)
 
Vem känner till en Sigrid Herrlin i Lund, och hennes eventuella släktskap med Elsa Kristina Herlin f.1769 i Lyby?