NULL Skriv ut sidan - Johannes Nils. (f. 1842, Ör) og Kajsa Andreasdtr. (f. 1845, Östevatten) - aner Ör/Mellerud/Gunnarsnäs/Holm

Anbytarforum

Titel: Johannes Nils. (f. 1842, Ör) og Kajsa Andreasdtr. (f. 1845, Östevatten) - aner Ör/Mellerud/Gunnarsnäs/Holm
Skrivet av: Robert Chr. H. Skogly skrivet 2001-10-08, 15:55
Først: Jeg har litt problemer med sogneinndelingen i dette området. Dalsland var tidligere underliggende Älvsborgs län, men ligger nå Götalands län? Er Mellerud og Gunnarsnäs sogn/annekssogn, eller underliggende Ör eller Holm? (Hvordan var inndelingen ca. 1800-1900, og hvordan er den adm. inndelingen idag?)
 
Johannes Nils. og Kajsa Andreasdtr. var bosatt ved hhv. Gunnarsnäs (1873), Holm (1876-78), Nytorp u. Ekholmen (1884-89), og fikk seks barn, hvorav fem senere bosatte seg i Norge og tok navnet Hagelin.
 
Undertegnede har vært i kontakt med Gunnarsnäs museum, som har gitt endel opplysninger om Johannes og Kajsa. Disse opplysningene kan jeg imidlertid ikke verifisere, og museumet selv kommenterer selv ingen tilbakemeldinger.
 
Johannes Nilsson skal være f. 6.9.1842 i Ör. Imidlertid er ingen Johannes med far Nils reg. døpt i Ör iflg. Vital Records Index (FamilySearch) på CD (under 'Or', 'Alvsborg'). (Jeg kjenner betenkelighetene ved VRI). Jeg finner imidlertid én i 1844.
 
Fruen Kajsa skal være f. 10.11.1845 i Östevatten i Gunnarsnäs av foreldrene Andreas Olofs. og Maja Persdtr. Denne Kajsa skal ha vært en såkalt 'klok kone', ble gammel og skal etter sigende ha vært kjent i sin samtid i lokalmiljøet.
 
Faren Andreas Olofs. skal være fra Erikstad, mens moren Maja også skal være fra Ör. Ei heller Maja gjenfinner jeg i VRI, som skal dekke tidsrommet. (Hun skal være født 1815).
Andreas og Maja fikk imidlertid også en sønn, Karl Oskar, som blev soldat under Rinnen i Gunnarsnäs och tog sig namnet Ring.
 
Noen som kjenner til disse personene, og som kan gi meg en forklaring på den geistlige og administrative inndelingen i dette området? Omtaler lokallitteraturen noen av de nevnte familiene?
 
Oslo, Norge, 8.10.2001