NULL Skriv ut sidan - Hellström

Anbytarforum

Titel: Hellström
Skrivet av: Marianne Kindgren skrivet 2012-09-19, 22:00
Hej Karl!
 
Antar att det är din fanjunkare som jag hittade i handlingarna för Känsö karantänsanstalt när jag gjorde research för min bok Ett skepp kommer lastat, som handlar just om karantänen på Känsö. Karantänsanstaltens arkiv finns på Landsarkivet i Göteborg och jag har inga avskrifter kvar, så jag får citera mig själv:  
I slutet av augusti [1834] anlände en ny bevakningsstyrka till Känsö. Den fick ligga i tio dagars karantän eftersom den kom från ett smittat område. Styrkans befälhavare, en fanjunkare [ej namngiven, min anm], insjuknade och dog efter en vecka. Inte heller här uppgav läkaren kolera som dödsorsak. De döda jordfästes på Känsö av karantänsbefälhavaren och begravdes där.
Att de begravdes där och inte på Styrsö kyrkogård berodde på att man bestämt att koleradöda inte fick föras över till Styrsö för begravning just för att man inte skulle sprida smittan vidare. Läkarna var i början av epidemin mycket försiktiga med att ange cholera morbus som dödsorsak utan skrev ofta gastrisk tyfus eller liknande.
Sven Hellström finns inte i Styrsö dödbok beroende på att bevakningsstyrkan inte var skriven i socknen utan i sina respektive hemförsamlingar. Du får försöka följa honom från Solberga och framåt eller backa din ana Napolea för att se var familjen bodde 1834.
 
Hälsningar
Marianne K