NULL Skriv ut sidan - Hedenström

Anbytarforum

Titel: Hedenström
Skrivet av: Susanne Carlsson skrivet 2006-06-06, 00:52
Peter/Petter/Pehr/Per/Petrus Ericus Hedenström föddes 1712 - men var?
Han studerade vid Uppsala universitet, tillhörande Södermanlands nation.
När Peter skrevs in 1735 (som no.2240) så nämndes att hans far var länsman i Härad, Södermanland.
Peter ska dock ha lämnat studierna och blivit medlem i en skådespelargrupp som uppträdde på marknader.
Peter var senare häradsbokhållare i Rekarne, kronofogde i Jönåker och kronobefallningsman i Åkers och Daga Härad.
Innan han dog 1776 så gifte han sig i Borås 1746-05-06 med borgmästardottern Anna Maria Ingman.
Tillsammans fick de barnen Friedrica Beata (f.1748-12-01 Stenkvista), Carl Eric (f.1756-07-03 Stenkvista) och Johan Eric (f.1765 Stenkvista).
- Friedrica Beata gifte sig med domprosten Hans Graffman (som dessutom var hennes kusin).
- Carl Eric skrevs 1772 in (som no.3156) på universitetet, blev senare jägmästare och vice landsfiskal. Gift med prästdottern Maria Jacobina Kihlander.
- Johan Eric skrevs in som nummer 3376, han ska ha blivit kanslist vid arm?n och dött i Helsingfors 1788.
 
Jag vet att Carl Erics äldste son jägmästaren Carl Fredric Hedenström finns i Gravsök.
 
Agnes Welin, som grundade Skandinaviska sjömanshuset i London var dotter till Carl Erics yngste son kronjägaren och ryttmästaren Clas August Hedenström.
Och hennes bror Fredrik August Ferdinand är troligen (till 90% säkert) min farmors mormors far.
 
Kanske är Peter född i Härad men jag kan inte hitta honom där, har även letat i Åkers födelselängder.
Vill så gärna försöka hitta hans föräldrar, och se om hans far hette Hedenström även han.
 
Förresten, det finns en Erik Hedenström också, som föddes 1717.
Jag har en känsla av att han kan vara bror till Peter, för Erik och hans familj rör sig runt Härad. Han var bl.a. länsman boende i Kyrkebyn - han dog där 1798-08-12. Var gift med Britta Maria Wahlberg.