NULL Skriv ut sidan - Hammar

Anbytarforum

Titel: Hammar
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2015-08-15, 18:41
Jag blev fundersam över Jerrestrands nedlåtande kritik av  Nils-Fredrik Beerståhls personhistoriska artiklar, där han hänvisar till källorna utan att närmare gå in på dessa. Han hänvisar också till ett okänt antal icke namngivna danska forskare som sägs hålla med honom om att systrarna Margrethe och Görrel omöjligt kan vara barn till kung Kristian. Han säger sig visserligen vilja återkomma i saken i en artikel i framtiden, men att på detta sätt ta heder och ära av Beerståhl utan att meddela någon substantiellt underlag för sina påståenden ser jag som värre än att publicera uppgifter på Anbytarforum utan att ange några källor. Också vid kritik och källkritik kan man ställa krav på att denna kritik underbyggs på något sätt. Jerrestrand avser troligen att ge underlag för sina påståenden i den kommande artikeln, men borde i så fall ha nöjt sig med att meddela att han ämnar komma med en sådan där han ifrågasätter Beerståhls uppgifter.  
Jag har därför noggrant åter läst Beerståhls bägge artiklar Kring ett tredubbelt bröllop på Köpenhamns slott ur den danska Personalhistorisk tidskrift 1988:2 och Vem var Margrethe Christiansdatter på Dragsmarks kloster? ur Viksarvet 1984-87. Jag finner båda ytterst välskrivna och med en omfattande notapparat och hittills har inget framkommit på detta forum som omkullkastar ens någon av Beerståhls indicier, Fabian Perssons funderingar kring bröllopshjälp och småländska bondpigors giftermålsålder inkluderat.
Beerståhl hävdar inte att Margrethe (och Görrel) är Kristians oäkta döttrar, bara att detta är en möjlig förklaring till de indicier som han redovisar. Att entusiastiska släktforskare sedan drar slutsatsen att denna möjlighet är en sanning, är inte Beerståhls fel.
Jag välkomnar om någon källkritiskt vill granska de båda nämnda artiklarna och hoppas att David Jerrestrand inte väntar för länge. Det skulle vara intressant att försöka bedöma nivån på en sådan artikel.
 
(Meddelandet ändrat av peter_nolskog 2015-08-15 18:48)