NULL Skriv ut sidan - Hammar

Anbytarforum

Titel: Hammar
Skrivet av: Fabian Persson skrivet 2015-08-07, 10:42
Anbytarforum är till för att hjälpa varandra. Det innebär inte att okritiskt heja på allt som skrivs här. Det är en hjälp att upplysa när genealogiska konstruktioner inte håller. Jag har läst Beerståhls artikel Det trefaldiga bröllopet i Köpenhamn. För mig är det en hjälp inte bara till dig utan även till andra att visa hur spekulationen kring Margreta Castensdotters börd inte håller för närmare granskning. Det står givetvis var och en fritt att spekulera och önskedrömma vad vederbörande vill, men när man kommer med påståendet om släktskaps sannolikhet får man vara beredd på att dessa bedöms av andra med normal källkritik. Det är inte gnölighet. Du förefaller fortfarande tro att det är mycket troligt att MC faktisk var oäkta barn till CIV. Det finns, som du medger, inga bevis för detta. Vad jag vill tydliggöra är att det inte heller finns några indicier som antyder att Margreta Castensdotter var oäkta barn till Christian IV. Det finns ingenting alls som antyder en koppling mellan dessa personer.