NULL Skriv ut sidan - Hallén

Anbytarforum

Titel: Hallén
Skrivet av: Harald Hallen skrivet 2010-04-04, 19:44
Hej Lars! Jag är sonsons son till den Birger Hallén som du frågar om. Jag tror inte att du är besläktad med honom. Birger var son till prästen Mårten Hallén, som var domkyrkokomminister i Göteborg och en rikskänd svavelpredikant av det schartauanska snittet. Mårten var bondson från Borgargård utanför Årstad i Halland och hette ursprungligen Jönsson. Han föddes den 28/9 1811 som son till Anders Jönsson och Bengta Jansdotter. Mårten fick studera i Lund och var den förste i vår släkt som antog släktnamnet Hallén. Det förmodas inom släkten (men jag känner inte till något säkert bevis för detta) att namnet är avlett av hans fädernelandskaps namn (Halland). I det följande nämner jag bara söner, eftersom släktnamnet i forna tider enbart ärvdes på den manliga sidan. Mårten gifte sig med Hedvig Amalia Leffler. De hade två söner, Andreas (f 1846) och Birger (f 1848). Andreas Hallén var dirigent och kompositör, medan Birger var journalist och i många år redaktör för Post och Inrikes Tidningar. Andreas Hallén hade två söner: Arne (f 1890) och Erik (f 1894). Arne Hallén hade två söner: Adar f 1921) och Anund (f 1932). Erik Hallén hade en son, Gudmund (f 1924). Birger Hallén hade en son, min farfar Harald Hallén (f 1884), präst och socialdemokratisk riksdagsman. Harald Hallén hade en son, min far Lars Hallén (f 1929). Därmed är alla manliga medlemmar av vår släkt Hallén i de fyra generationerna från och med Mårten Hallén redovisade. Rent allmänt har jag ett intryck av att det måste finnas ett ganska stort antal släkter med namnet Hallén som inbördes är helt obesläktade. Vänliga hälsningar, Harald Hallén