NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2010
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2006-08-29, 20:49
Tack för uppgifterna!
Har nu kontrollerat ytterligare:
Mitt första belägg för Arvid Hall i Vireda sn är från 1689-05-30 då han är dv hos korpralen Hans Lund i Hestra. Han kallas ungefär trädgårdsmäst i Vireda Mr Arvid och uppträder där tillsammans med bl a sin chef, överjägmästaren Gustav Hammarberg (1653-1731), vilken förbindelse jag tror har betydelse för den här släkten.  
 
Lite om honom och här relevanta data:  
Gustaf Hammarin, adlad Hammarberg 1683, introd. 1686. Född i Sthlm av släkt utan rötter i södra Sverige vad jag kan se (Jmfr i Elgenstierna (EÄ) under Ehrencrona). Student i Uppsala. Blev överjägmästare i Småland 1685. Överjägmästare i Skåne, Halland, Blekinge och Östergötland 1697. Generaladjutants fullmakt vid arm?n i Skåne med bibehållande av överjägmästarebeställningen 1709. Tjänstfri härifrån 1712. Kommendant i Kristianstad 1710. Överjägmästare endast i Östergötland 1714. Avsked 1717. (Källa: Elgenstierna)  
Fick tillgång till Vireda på 1680-talet (har ej Almquist, Säteridelen tillgänglig och kan se mer precist) då hans första hustru Britta Henriksdotters far, rådmannen i Göteborg Henrik Arvedsson (g m Margareta Lindsay), ägde pantbrev på Viredaholm efter en affär med Nils Brahe.
 
Jag tror att Arvid Halls härkomst kan sökas i ett stort område. Möjligen har jag funnit en bror?/släkting till honom; I Vireda sn 1692-05-16 är fänrik Isak Hall dv hos soldaten Per i Hultrum, tillsammans med korpralen Hans Lund. 1692-06-26 föds ett barn hos Jöns i Rödjan - väl ett torp u Vireda - där överjägmästaren Gustav Hammarberg, fänriken Isak Hall och trädgårdsmästare Arvid är dv. (Jag lägger ut en fråga under Allmänt, Småland, efter honom).
 
Möjligen har Du redan observerat följande ur V. Lagus, Studentmatrikel II (1892-95) (Troligen: Åbo akademis studentmatrikel å nyo upprättad, men jag förstår inte finskan på sidan jag fann detta.) :
Arv? [vanl. Arvidson], Andreas [Fredr.] Ogothus. p. 834 || Svg. II, 60: 18.9.1800 [17.9]. Son af gårdsinsp. i Ringstad Arvid Hall. Född 12.4.1780 i Svanhals. Betyg, deri kallad Arvidson, 16.7.1804 civilist; åter 16.6.1806 till pvg på hemorten. Pvgd i Linköping s. å. Kmn i Stenby 1824.
 
Emily, är detta några av Dina anor, eller är Du som jag bara allmänt intresserad?
Vänligen,
Olle