NULL Skriv ut sidan - Hagtorn

Anbytarforum

Titel: Hagtorn
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2015-04-04, 08:48
Mejl från Lars-Olov Eriksson 1 januari 2014:
 
I en inlaga från bergmästaren Leijel 1692 hittades denne huserande i ett tingsprotokoll i Upplands bergmästardöme 1692 (finns på webben). Gissa vem jag stötte på där också? Lars Hagtorn, son till Johan Hagtorn som jag förgäves ägnade så mycket tid. Lars Hagtorn uppträdde med titeln bokhållare vid Wattholma/Vattholma bruk företrädande änkan efter Anders Larsson Höök, som varit ”inspector”/inspektor vid bruket. Den senare var väl Lars Hagtorns morbror? (Min anmärkning: Ja!)
-----
 
Anders Larsson Höök född i Vendel 1637, död 1687. Kompanjon och tillsammans med Peder Swensson Printz sedan slutet av 1670-talet ägare till Gysinge bruk. Han ägde även under en tid herrgården Hadeholm. Gift med Anna Mackeij/Mackey som efter Anders bortgång övertog driften av Gysinge. Anders bror Per Larsson Höök adlad Gyllenhöök var jaktkamrat med Karl XI.
 
Anders Larsson Höök var brukspatron både i Gysinge bruk och i Wattholma bruk samt ägde Bergby gård i Vendels socken. År 1685 uppsattes i Vendels kyrka en predikstol som tillverkats på beställning av Larsson-Höök och var en gåva till kyrkan från denne och dennes hustru[1].
 
Referenser:
 
1. Harlin, Tord & Norström, Bengt Z; Vendels kyrka, Vendels församling, 2007, ISBN 91-975769-4-8, sid 74
 
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Larsson_H%C3%B6%C3%B6k
 
(Meddelandet ändrat av simson 2015-04-04 08:58)