NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2010
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2008-07-20, 16:17
Jans fråga gav mig anledning att titta närmare på släkten Hagman. Tyvärr dröjer det länge innan jag kan anlita de källor som finns på GLA (tryckta register och mönsterrullor) men med hjälp av internet har jag under de senaste dagarna hittat följande ”nyheter” i Garnisonsförsamlingens kyrkoböcker:
 
> Benjamin August dog den 15 januari 1795 (i feber).
> Johan Vilhelm dog den 10 september 1799 (i koppor).
> Artilleristen Anders Hagman (som jag tror är en bror till Sven Hagman) fick tillsammans med sin hustru Maria H?bner en dotter Lotta den 17 juni 1809 (synbarligen död som barn).  
> Maria H?bner dog som fattighjon den 5 februari 1851; hon vistades då i Kareby socken men var fortfarande skriven i Garnisonsförsamlingen.
 
Jag har också ställt upp en ny hypotes om Sven Hagmans fädernesläkt. Hypotesen utgår faktumet att två av Sven Hagmans barn hade en herr Graffman som fadder; skräddaren Simon Graffman d.ä. (1730-1803) stod fadder åt Benjamin August 1794; han eller en av hans söner stod sedan fadder åt Adolf Fredrik 1797. Det intressanta med Simon Graffman d.ä. är att han var gift med en Greta Maria Hagman. Tänk om hans fadderskap berodde på att hustrun var faster till Sven Hagman!  Här krävs så klart ytterligare bevisning - namnet Hagman är på inget sätt unikt för en enda släkt, ens i Göteborg - men kronologiskt tror jag mitt resonemang håller.
 
Vem var då Greta Maria Hagman? Jag antar att hon var dotter till sjökaptenen Anders Hagman, vilken nämns på 1720-talet men var död 1737. Han ägde nämligen just den tomt (nr 66 i första roten) som skräddare Graffman senare bekom. (Se Olga Dahls Göteborgs tomtägare 1637-1807.)  
 
Om jag gissat rätt på alla punkter var alltså sjökaptenen Anders Hagman farfar till sjötullsvaktmästaren Sven Hagman och konstapeln Anders Hagman. Alla synpunkter på ovanstående resonemang är välkomna (såväl invändningar som tips på hur det hela kan konfirmeras). Jag är den förste att medge bristen på bevis i nuläget.  
 
/Anders H.