NULL Skriv ut sidan - Hagelbeck

Anbytarforum

Titel: Hagelbeck
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2014-12-09, 00:32
Gratulerar Anna
 
Ett superbt stycke forskning. Jag tvivlade länge på den där Gävle-kopplingen, men du hade rätt.
 
Frågan om var Lars och Stina Maria vigdes är intressant, men för mig är ju den stora biten uppklarad nu när hennes ursprung är klarlagt.
 
Jag tänkte bara komma med en liten trevare.
 
Det fanns ju ett mål (finns här i tråden tidigare någonstans) där det sägs att smeden Per Jönssons dotter Karna i Igelösa är syskonbarn med smeden Abraham Hagelbeck i Hurva. Vi har ju bekymrat försökt få denna ekvation att gå ihop med fyra olika patronym på deras föräldrar, men jag har kanske hittat en tes som kan få det att gå ihop.
 
Maria Hegardt blir änka uppe i Karlshamn 1704 när Hack Persson dör.  
Hon blir omgift 1706 i Malmö Caroli med överkrigskommisarie Josua Stiernblad, verkar lämna Karlshamn och vistas från 1707 i Malmö och 1709 och framåt stundtals på Svenstorps gård.
 
När smeden Per Jönsson vigs med Johanna Persdotter 1708 sägs dels att hon är Herr Stiernblads piga och att hon är född i Blekinge.
 
I mantalen för Karlshamn för år 1706, skriven slutet av 1705, bor bl.a. i salig Hack Perssons änkas hushåll p. Johanna och p. Maja, men också Jörgen Hegardt (Marias ogifte broder) samt preceptorn (i tidigare längd framgår att det är studius Petrus Electrin),
 
I mantalet 1707 är samtliga borta utom Jörgen Hegardt.
 
Jag menar att det är denna piga Johanna skriven i Maria Hegardts hushåll i Karlshamn som är densamma som vigs 1708 med smeden Per Jönsson.
 
Så vem är då pigan Maja i samma hushåll? Ja, vi kan bara konstatera att det finns inget som motsäger att det skulle kunna vara pigan Maria Larsdotter som dyker upp som pastor Olaus Hallings piga i Östra Strö c:a 1706.
 
Hur passar då studius Petrus Electrin in i detta? Jag vet inte riktigt. Har är son till en kyrkoherde i Västergötland född 1672. Blev informator för Holger Bång på Osbyholm c:a 1700-1702, för Hack Persson med änka c:a 1702-1705 och han blir komminister på Malmö hospital 1708. Undrar var han fanns 1706-1707?
 
Vad tror ni? Kan Johanna och Maria vara halvsystrar?
 
/Paul
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2014-12-09 10:18)
 
(Meddelandet ändrat av pabe1250 2014-12-09 20:51)