NULL Skriv ut sidan - Gyllström

Anbytarforum

Titel: Gyllström
Skrivet av: Michael Andersson skrivet 2009-07-02, 01:30
Hej Lisbeth!
 
Har lite info om Telma Rakel Feinsilber. Jag har samma uppgifter om födelsedatum, föräldrar , som i tidigare inlägg.
 
Först lite info om min mormors far:
 
Han hette Johan Rikard Valfrid Karlsson, och var född i Östra Ryd, Östergötland 9 jan 1882. Han flyttade in till Norrköping
i unga år, där han träffade min mormors mor Hulda Pauline Dahlberg. De gifte sig 1904, och fick flera barn. 1914 skiljer de
sig, och Rikard flyttar 1918 först till Borås, och sedan till Arvika. Så vitt jag kan se har han till och från även uppe-
hållit sig i Norge.
 
Under den här tiden, träffar han Telma Rakel, som redan då har efternamnet Feinsilber, de flyttar ihop, och 23 aug 1919 föds deras dotter, Lizzie Eivor Harriet.
Kort därefter gifter de sig 21 nov 1919.
 
Äktenskapet blir inte långt, den 25 maj 1921 dör Rikard bara 39 år gammal.
 
Det enda jag vet därefter är att Telma Rakel dör 18 april 1961 i Arvika, då med efternamnet Eriksson. Enligt Sv Dödbok 1947-
2006, så skall hon vara född Feinsilber, vilket ju inte stämmer med Gyllströmspåret.
 
Om dottern Lizzie vet jag inte mycket. Hon gifter sig 29 april 1939 med Martin Volmar Andersson, född 23 april 1912 i Glava,
Värmland. De bor kvar i Arvika hela livet, båda dör 1993, Lizzie 25 jan, och Martin 17 nov.
 
Hoppas det här kan vara till hjälp. Är själv tacksam om någon har ytterligare uppgifter.
 
mvh
Michael}