NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2009
Skrivet av: Måns Bynke skrivet 2006-06-14, 18:08
Beträffande namnet Grönvall, Grönwall, Grönvaldh eller Grönval tycks det bara i Skåne, som är det län jag mest forskar i, ha funnits en mängd olika släkter som inte har något med varandra att göra. Två av de större Grönvallsläkterna finns upptagna i Svensk släktkalender, dessa var släkter som stammade från sämskmakare eller garvare i Ängelholm och senare i Ystad. Hos dessa var namnet Trued eller Troed återkommande.
 
Jag har länge kämpat för att hitta min anfader Johan David Grönvall, betjänt i Malmö, senare stadsvaktmästare och målare i Ystad, senare klockare och kantor i St. Herrestad som ska vara född 1753 eller 1754 i Malmö. Dock går han inte att hitta i Malmös födelseböcker som för övrigt är väldigt lättöverskådliga tack vare de utförliga personregister som finns för Malmös församlingar. Däremot gifte han sig i Malmö S:t Petri med Sophia Magdalena Grotherus och fick också en dotter precis i anslutning till äktenskapet. Känner någon till något om detta?
 
Jag har försökt kartlägga släktförhållandena mellan olika Grönvall i Skåne genom att studera bouppteckningar och har därför stött på ett antal olika Grönvall. Hör gärna av er till mig om ni har några intressanta upplysningar om någon Grönvall, särskilt i Malmö!